Určite ste už počuli o tom, že automobilový šport je akýmsi laboratóriom pre bežnú produkciu vozidiel. A je to veľká pravda! Mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO je to veľmi dobrým príkladom.
Pohon všetkých štyroch kolies, či preplňované motory, to sú len niektoré systémy, ktoré sa pred použitím v sériovej výrobe výborne vyvinuli a otestovali v automobilovom športe. „Úzka spolupráca medzi inžiniermi z divízie motoršportu s kolegami z technického vývoja je pre nás mimoriadne dôležitá,“ vraví člen predstavenstva ŠKODA AUTO pre technický vývoj, Christian Strube. „Táto spolupráca je založená na najvyššej technickej odbornosti, zodpovednosti a láske k technike. Vzrušenie a know-how zo sveta automobilového športu sa prenášajú zo súťažných tratí na sériové automobily.“
Špeciál ŠKODA FABIA Rally2 evo je zložená asi z troch tisícok komponentov, pričom až 40 percent je odvodených zo sériovej výroby. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) definovala predpisy tak, že vyžadujú používanie sériových komponentov. Tým sa reguluje cena vozidla, ktorá je nastavená na úroveň asi dvesto tisíc eur, a vďaka štandardizovaným súčiastkam zostáva dostupná aj pre súkromné tímy.
Pozrime sa bližšie napríklad na motor. Súťažný preplňovaný motor s objemom 1,6 litra vychádza zo sériového motora 1,8 lit, ktorý používa ŠKODA SUPERB pre čínsky trh. Vyrába sa v Šanghaji a 70 percent dielov súťažného motora, vrátane turba, ventilátora, či alternátora, vychádza zo sériovej výroby. Inžinieri túto úpravu urobili zmenšením zdvihu piesta použitím novej kľukovej hriadele. A hoci je motor vybavený reštriktorom nasávania vzduchu s priemerom 32 mm a výkon obmedzuje pretlakový ventil, tak súťažný motor ŠKODY FABIA Rally2 evo produkuje 280 koní (212 kW) a 425 Nm točivého momentu.
V prípade karosérie je takmer 55 % dielov nosnej konštrukcie súťažného auta zhodných, alebo len mierne modifikovaných oproti sériovému vozidlu. Samozrejme, v tomto prípade niektoré diely musia spĺňať prísne predpisy FIA a tak ŠKODA MOTORSPORT nepoužíva ako základ kompletnú karosériu, ale skelet vzniká oddelene. Základom je ochranný rám, ktorý treba umiestniť do vnútra kabíny a k tomu sú tiež nevyhnutné aj ďalšie modifikácie. Celá nosná štruktúra musí byť extrémne pevná, aby odolala veľkým skokom a preťaženiam.
Špeciál ŠKODA FABIA Rally2 evo má sekvenčnú prevodovku so zrýchlením z 0 na 100 za asi 3,6 sekundy. Podvozok sériovej verzie je navrhnutý na presné ovládanie a maximálny komfort jazdy, oproti súťažnému maximálnemu výkonu.
Sériové autá sú vybavené elektronickou riadiacou jednotkou (ECU), ktorá ovláda elektroniku, senzory a asistenčné systémy. V servise umožňuje detekovať a analyzovať prípadné problémy. V súťažnom aute elektronika neslúži iba na zber údajov pre inžinierov, ale umožní aj vodičom analyzovať ich jazdný štýl. K dispozícii sú tak aj údaje o riadení, brzdení, či akcelerovaní.
Pohon všetkých štyroch kolies vznikom vo svete rely začiatkom 80-tych rokov a dostal označenie Quattro. Táto nová technika sa čoskoro preniesla aj do sériovej výroby. Špičková trakcia prináša hlavne lepšie zrýchlenie a stabilitu v priamom smere zamokra a na klzkých povrchoch. Dnes už to neoceňujú len pretekári, ale aj my, v bežnej premávke.
Technika 4x4 je k dispozícii na štyroch modeloch značky ŠKODA. Konkrétne na SUV ŠKODA KODIAQ a ŠKODA KAROQ, ako aj na modeloch ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA SUPERB. Medzi zákazníkmi je táto možnosť veľmi vítaná a od roku 1999 až do konca roka 2019 automobilka ŠKODA predala viac než milión vozidiel vybavených náhonom na všetky štyri kolesá. Škodováci aj preto radi používajú slogan – Výhra v nedeľu znamená predaj v pondelok!