Zaspomínajme a vychutnajme si úchvatné pohľady na detaily kedysi hviezdneho automobilu východného bloku. Od uvedenia ŠKODY 110 R uplynulo práve v týchto dňoch rovných päťdesiat rokov!
Presne 5. septembra 1970, na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne, sa oficiálne svetu predstavilo nadčasovo elegantné športové kupé ŠKODA 110 R. Pár dní predtým, 18. augusta 1970, prebehla v budove internátu učilištia Škody v Mladej Boleslavi malá tlačová konferencia pre pozvaných novinárov a nasledovalo krátke predstavenie auta na letisku v neďalekých Hoškoviciach. Potom už, dnes legendárnu „erku“, čakal veľký svet. V októbri 1970 sa konala prezentácia v Paríži, Londýne a Turíne.
Trochu horšie to bolo s výrobou. Tá mala meškanie a do konca roka 1970 sa vyrobilo iba 121 kusov vozidiel. Za rok 1971 sa vyrobilo asi tritisíc áut ŠKODA 110 R a len 442 ostalo v Československu. Zvyšok putoval na export. Mimochodom, cena modelu 110 R začínala na úrovni 78 tisíc korún, čo bol asi tak 40-násobok oficiálne uvádzanej priemernej mzdy v Československu v roku 1970 (1915 Kčs). Treba však povedať, že na Slovensku bola priemerná mzda ešte nižšia.
Za celé obdobie produkcie (1970 – 1980) modelu ŠKODA 110 R bolo vyrobených 57 085 kusov, pričom výrazná väčšina putovala na export a na slovenských cestách sme ich videli len sporadicky. Osobne si pamätám, že v Prešove boli iba dve (jednu mal riaditeľ divadla). Koncept bol však natoľko úspešný, že neskôr ho nasledovali ŠKODA GARDE (od roku 1981) a ŠKODA RAPID (1984).
Vráťme sa ešte k nádhernej a nadčasovej „erke“. Auto bolo dlhé 4155 mm, široké 1620 mm a vysoké 1340 mm. Oproti sedanu Škoda 1000 MB bol teda nižšie o rovné štyri centimetre! Rázvor náprav predstavoval 2400 mm. Pod zadnou kapotou bol radový štvorvalec 1107 cc s kompresným pomerom 9,5:1, dvojitým karburátorom a výkonom 52 koní (38 kW). Pohotovostná hmotnosť auta bola iba 80 kilogramov a to dodávalo vozidlu dynamiku. ŠKODA 110 R zvládala rýchlosť 145 km/h a z nuly na 100 to dávala za 19 sekúnd. Na jazdné vlastnosti malo dobrý vplyv aj rozloženie hmotnosti, keď 57 % váhy pripadalo na zadnú poháňanú nápravu. Priemerná spotreba však bola 8,5 litra na 100 km a nádrž iba 32 litrov, aby bolo možné disponovať predným „kufrom“ na 250 litrov. Batožinový objem potom dopĺňal aj priestor za zadnými sedadlami. Čo však človek neobetoval, aby sa mohol voziť v takomto výnimočnom, krásnom aute.
Automobil ŠKODA 110 R vo svojej dobe predstavoval naozajstnú špičku na našom trhu a pri oslave 125. výročia automobilky ŠKODA AUTO mu preto právom patrí čestné miesto.