HISTORY BOOK – Ako ŠKODA POPULAR „narukovala“ do Čsl. armády

Tento rok oslavujeme sto rokov od vzniku Československa, pričom automobily ŠKODA zohrali v období motorizácie mladého štátu veľmi významnú úlohu. Zvláštnu kapitolu tvorí podiel značky ŠKODA aj na motorizácii mladej československej armády.

V 30-tych rokoch minulého storočia sa pozornosť sústredila na stredné a ťažké nákladné automobily ŠKODA so vznetovým motorom vlastnej konštrukcie. Materský koncern, Škodové závody v Plzni, navyše zvíťazil v tendry na dodávku legendárnych ľahkých tankov LT vz. 35 a osvedčili sa aj variácie osobných automobilov ako sanitné či dezinfekčné automobily.

Pre potreby mladej československej armády nebolo treba štandardnú ŠKODU POPULAR ani príliš upravovať. Vojenská verzia sa okrem pneumatík 5,25-16 s hrubým dezénom líšila hlavne otvorenou karosériou v khaki farbe a špeciálnou výbavou. Prvá séria 35 roadsterov bola armáde dodaná v období od septembra do decembra 1935.

Už v marci 1936 nasledovali tri prototypy ŠKODA POPULAR, ktoré boli ešte viacej prispôsobené potrebám armády. V decembri 1936 sa rozbehla sériová výroba a do polovice augusta 1937 „narukovalo“ 330 vozidiel ŠKODA POPULAR.

Základná cena vojenského auta sa ani príliš nelíšila od civilnej verzie ŠKODA POPULAR. Pôvodná suma 21 030 Kč vzrástla iba o 1996 Kč za prvky špeciálnej výbavy. Pod ľavé predné sedadlo pribudla skrinka na dokumenty, ktorú bolo možné zaplombovať. Nechýbala lekárnička a hasiaci prístroj. Akumulátor sa spod kapoty presťahoval pod zadnú lavicu a na jeho miesto prišiel kanister na desať litrov, ktorým dopĺňal 30litrovú palivovú nádrž.

Do služby v armáde sa prihlásili aj špeciálne prevedenia vyššej triedy pokrokovej konštrukcie automobilu ŠKODA SUPERB. Tie sa modifikovali do podoby terénnych vozidiel s konfiguráciou pohonu 6×4 a neskôr aj 4×4. Prvé exempláre vznikli v apríli 1936 ako model ŠKODA 903.

Pôvodnú jednoduchú karosériu prototypov 903 s dvoma sedadlami a ložným priestorom nahradil neskôr pohotovostný variant typu Break. Okrem vodiča a spolujazdca odviezla ďalších šesť členov mužstva sediacich na dvoch laviciach po kraji. Ľahká plachtová strecha sa skladala do priestoru za prednými sedadlami. Typ 903 Break z roku 1938 poháňal silnejší šesťvalec SV 2914 cm3/63 k (46 kW). Osvedčený technický základ sa uplatnil tiež pri solitéry ŠKODA 903 s uzatvorenou karosériou o ktorú prejavila záujme aj armáda spojeneckej Juhoslávie.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.