História výroby ŠKODOVIEK v Bratislave

Česká automobilka ŠKODA AUTO rozhodla, že nová štvrtá generácia modelu ŠKODA SUPERB sa bude vyrábať v Devínskej Novej Vsi. Zďaleka to však nebude prvý model značky ŠKODA vyrábaný pri Bratislave. Pripomeňme si preto trochu históriu.

 

Bratislavské automobilové závody, ležiace v mestskej časti Devínska Nová Ves, boli založené 1. júla 1971. Vtedajšie vedenie zvažovalo, že sa tu budú vyrábať vozidlá strednej triedy. Namiesto zvažovanej licenčnej výroby však dostala prednosť Mladá Boleslav, ktorá v tej dobe vyvíjala model Škoda 720. Malo to byť vozidlo klasickej koncepcie s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy v prevedení sedan, či kombi. Všetko však skončilo skôr, ako sa začalo, lebo celý projekt neprešiel ani fázou prototypu.  

 

Otázne teda bolo, čo s veľkými investíciami, ktoré sa naliali do novej bratislavskej továrne. Autá sa tu nevyrábali, tak sa rozhodlo, že sa bude vyrábať príslušenstvo, rôzne diely a podskupiny československých vozidiel. Po asi desiatich rokoch potom prišlo rozhodnutie, že by sa tu mohlo vyrábať vozidlo ŠKODA GARDE. Bol to vlastne moderný nástupca Škody 110 R. Jeho výrobu presunuli do Devínskej Novej Vsi z Vrchlabí a model Garde sa tak stal prvým sériovo vyrábaným modelom značky ŠKODA na Slovensku. V rokoch 1982-1985 sa ho vyrobilo asi štyritisíc vozidiel.  

 

Potom sa však naďalej pokračovalo s produkciou náprav a ďalších komponentov hlavne pre škodovácke modely 130/135/136, Rapid a Favorit, ale aj pre ľahké úžitkové vozidlo Škoda 1203, ktorého kariéra odštartovala v českom Vrchlabí a pokračovala v Trnave. Bratislavskí konštruktéri sa síce snažili vyvinúť vlastný model, ale všetko sa skončili vždy vo fáze prototypu.

 

Zlom nastal po nežnej revolúcii, keď sa začal hľadať strategický partner pre domáce podniky. Medzi záujemcov patrili napríklad koncerny General Motors, Renault i Volkswagen. Ako najvhodnejšia bola vyhodnotená ponuka s najväčšou európskou automobilkou Volkswagen. V marci 1991 získal koncern v podniku väčšinu a neskôr sa stal stopercentným vlastníkom. Spoločnosť sa premenovala na VW Slovakia a v súčasnosti pracuje pre VW Slovakia v závodoch Bratislava, Stupava, Martin a Košice celkom asi 11-tisíc zamestnancov.

 

Prvým porevolučným modelom vyrábaným v Bratislave bol VW Passat tretej generácie. Časom  sa pridala produkcia prevodoviek a pribúdali aj ďalšie modely piatich koncernových značiek. Vyrával sa tu VW Golf aj VW Polo. Pri nástupe veľkých SUV sa v Bratislave vyrával VW Touareg, ale aj Porsche Cayenne a Audi Q7. Druhým modelom značky ŠKODA, vyrábaným v Devínskej Novej Vsi, sa stal model ŠKODA OCTAVIA, ktorý sa tu produkoval v rokoch 2008-2011. Po ňom sa tu vyrábala ŠKODA CITIGO, ktorá sa neskôr stala aj prvým elektromobilom vyrábaným v Bratislave. Nejaký čas sa tu produkovali aj nové ŠKODY KAROQ. Teraz sa bude na Slovensku vyrábať najnovšia generácia vlajkovej lode českej automobilky – model ŠKODA SUPERB.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.