Všetci dnes chceme komunikovať. Bez moderných technológií to však nie je možné. Súčasťou systému je aj prijímanie a vysielanie signálu cez antény. Ako sa zmenili od tých predošlých?
Ešte nie tak dávno sme na autách videli dlhé prútové antény. Možno si pamätáte, ako sme sa usmievali autám s poľskými poznávacími značkami, ktoré podľa dĺžky antény komunikovali azda „s vesmírnymi stanicami“. Ale aj u nás bolo veľa „vylepšovateľov“, ktorí dokázali v mene lepšieho signálu omotať auto kadečím, čo sa tvárilo ako anténa. Časom sa tento bizard vytratil a antény sa zmenšovali. Dnes by ste už neverili, kde všade sú schované.
„Klasickú prútovú anténu na streche vystriedali plutvy, ktoré sú krajšie a môžu v sebe integrovať hneď tri funkcie. Nájdeme v nich LTE anténu pre konektivitu, anténu pre ovládanie nezávislého kúrenia, ak je ním vozidlo vybavené, a takzvanú GNSS anténu. Tá prijíma signál zo satelitov pre navigáciu a jej nie až tak známy názov značí, že okrem GPS si rozumie aj s ostatnými satelitnými systémami, ktoré sa vo svete používajú,“ opisuje Vlastimil Navrátil, koordinátor oddelenia príjmu a zvuku v Technickom vývoji ŠKODA AUTO.
Anténa pre príjem rozhlasu sa presťahovala do zadného skla. Je to tlačená štruktúra integrovaná do skla podobne ako pásky na jeho vyhrievanie. Keď sa na vozidlo zozadu pozriete, pribudli vertikálne linky. „Z vysokofrekvenčného hľadiska sa ale ako anténa chová celá štruktúra v skle, aj časť pre výhrev. Cez spájkovacie plôšky a krátky káblik putuje signál z tejto pasívnej antény do zosilňovača umiestneného na plechu piatych dverí, ktorý ho zosilňuje a koaxiálnym káblom posiela ďalej do audiosystému vozidla,“ prezrádza špecialista na antény, Petr Svoboda.
Pozrime sa, ako to vlastne je so strešnou plutvou v prípade, že je auto vybavené presklenou panoramatickou strechou. Vtedy sa používa LTE anténa nalepená pod strešným oknom. Je skrytá a v interiéri si ju ani nevšimnete. Príjem signálu cez sklo nie je problém. A čo anténa pre navigačnú GNSS? Tá sa dáva do segmentu na čelnom skle pri vnútornom spätnom zrkadle, kde je aj kamera, či dažďový a svetelný senzor. Niektorí výrobcovia integrujú anténu do bočného skla pri kufri. To zvyčajne u kombíkov. ŠKODA AUTO sa však snaží držať zadného okna, predovšetkým kvôli väčším rozmerom skla, a teda aj lepšiemu príjmu. Antény v skle sú dve, kvôli príjmu FM a DAB signálu. Dve sa používajú preto, ak by jedna bola z niektorých smerov tienená karosériou. Mimochodom, antény sú spojené s vyhrievaním. Bez filtrov by však zapnuté odmrazovanie zadného okna rušilo príjem signálu, preto sa používajú filtračné členy.
Inak, aj pod plášťom zadného nárazníka sa skrýva dvojica LTE antén. „Tá napravo je vyhradená pre mobilné dátové služby a spoločne s anténou v strešnej plutve sa stará o čo najlepší dátový tok. Sú zdvojené, aby komunikácia auta s okolím bola čo najrýchlejšia a najkvalitnejšia. Strešná LTE anténa navyše slúži aj pre potreby núdzového systému e-Call. Ten je v mnohých regiónoch povinný, takže aj automobily s nižším výbavovým stupňom majú v strešnej plutve GNSS a LTE antény, aby auto poznalo svoju polohu a mohlo ju prípadne odoslať záchranárom v špeciálnej SMS,“ pokračuje Navrátil. Anténa v ľavom zadnom nárazníku zasa slúži ako podpora pre výbavu Phonebox. To je modul v prístrojovej doske umožňujúci indukčné bezdrôtové nabíjanie mobilov.
Prakticky všetky súčasné európske modely ŠKODA dnes používajú túto popísanú sadu antén. Klasickú prútovú strešnú anténu na nich už neuvidíte. Jedinou výnimkou je model FABIA. To, čo inak chytá štruktúra v piatych dverách, teda signál AM, FM a DAB, sa u tohto kompaktného vozidla rieši práve strešným prútom. FABIA ho má na streche aj v prípade, že je vybavená navigáciou. Vtedy sa len použije iná, väčšia pätka prútovej antény, v ktorej je ukrytý GNSS modul.
A čo antény pre bluetooth a wi-fi? Tie sú integrované priamo v autorádiu či infotainmente a sú jeho súčasťou. Nuž a pretože už takmer každý dne využíva na odomykanie diaľkové ovládanie, tak si povedzme, že tento systém má na odomykanie a zamykanie vozidla svoju vlastnú riadiacu jednotku, ktorá je umiestnená pod palubnou doskou (približne nad spojkovým pedálom alebo nad odkladacou plochou pre ľavú nohu). Náš kľúč po stlačení tlačidla vyšle signál na vlnovej dĺžke 434 MHz. To je voľné nelicencované pásmo, ktoré bežne využíva väčšina výrobcov. Anténa v riadiacej jednotke ho prijme, vyhodnotí oprávnenosť požiadavky a vozidlo odomkne.