„Felda“ má tridsať rokov!

Dnes už legendárna ŠKODA FELICIA mala svetovú premiéru presne pred tridsiatimi rokmi na Karlovom moste v Prahe. Bola prvým modelom českej značky pod krídlami koncernu VW.  

 

Je to neuveriteľné, no je to už naozaj tridsať rokov! Škoda Felicia bola predstavená v októbri 1994 v podobe päťdverového hatchbacku ako moderný nástupca modelu Favorit. O pol roka neskôr nasledoval praktický variant kombi. Bol to prvý automobil vyvinutý v spolupráci s koncernom Volkswagen po jeho vstupe do skupiny Škoda v roku 1991. V rokoch 1994 až 2001 bolo vyrobených viac ako 1,4 milióna kusov modelu Felicia, ktorý bol úspešný aj na poli motoristického športu. Poďme si na chvíľu tento model pripomenúť aj my. Veď mnohí z nás sa na ňom vozili, či boli vození.

 

Modelový rad Felicia vznikol ako komplexná modernizácia predchádzajúceho modelu Škoda Favorit. V porovnaní s päťdverovým hatchbackom Favorit bola moderná Felicia o 40 mm dlhšia a o 15 mm širšia, pričom pri ešte vzdušnejšej kabíne pridala aj viac ako 21 litrov batožinového priestoru. Skelet samonosnej karosérie sa podarilo výrazne spevniť, stabilizátor pri kľukových závesoch zadných kolies obmedzil nakláňanie vozidla v zákrutách, citeľne sa zvýšil komfort odpruženia a v neposlednom rade sa zvýšila úroveň prevádzkovej bezpečnosti. A v porovnaní s Favoritom ponúkla aj výkonnejšie motory. Základnou pohonnou jednotkou bol motor s objemom 1 289 cm3 vo výkonových variantoch 40 kW a 50 kW. V roku 1995 k nemu pribudol benzínový štvorvalec 1,6 MPI/55 kW a naftová verzia 1,9 D/47 kW. S týmto zámerom sa počítalo už pri vývoji modelu Favorit, takže začlenenie koncernových motorov bolo možné bez väčších prekážok.

 

Vďaka úzkej spolupráci s koncernom VW dostala Škoda Felicia počas svojej výroby aj moderné prvky výbavy vrátane ABS, až štyroch airbagov, posilňovača riadenia, klimatizácie, palubného počítača, vyhrievaných predných sedadiel a koženého čalúnenia interiéru. Nečudo, že Škoda Felicia získala vtedy v Českej republike titul Auto roka 1994!

 

Už v júni 1995 ponúkla ŠKODA verziu praktického kombi s dĺžkou 4205 mm a objemom batožinového priestoru 447 litrov. V auguste 1995 sa vo výrobnom závode v Kvasinách začala výroba aj úžitkových prevedení – Pickup a Vanplus. Na báze modelu Pickup bolo vyrobených aj viac ako 4 000 automobilov Škoda Felicia Fun určených pre voľný čas. Pôvodný automobil v charakteristickej žltej farbe mal nezvyčajné usporiadanie sedadiel 2+2, pričom dvojica cestujúcich vzadu mala k dispozícii sklopnú lavicu na korbe vozidla. Vo februári 1998 prebehol facelift, ktorý vozidlo zvonka vzhľadovo zosúladil s vtedajším dizajnovým jazykom značky Škoda, ktorého nositeľom bol väčší model Octavia (vyrábaný od roku 1996). Model Felicia pri tejto modernizácii narástol do dĺžky o 28 mm, resp. 32 mm vo verzii kombi, a do ponuky pribudli nové farby karosérie a ďalšie rozšírenia výbavy vozidla.

 

To, že na svoju dobu bola Škoda Felicia úspešná dokladá aj mnoho jej verzií a edícií. Mimochodom, práve pri tomto modeli sa v roku 1995 prvýkrát objavilo špičkové prevedenie Laurin & Klement. Na počesť letných olympijských hier vzniklo o rok neskôr akčné prevedenie Atlanta, pričom zoznam špeciálnych verzií zahŕňal aj Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family či Mystery s dominantným motívom pražského orloja. Keď v júni 2001 zišla z výrobnej linky posledná Škoda Felicia, počet vyrobených kusov sa zastavil na impozantnom čísle 1 401 489 kusov.

 

Škoda Felicia bola úspešná aj na motoristickom poli, kde dokázala nadviazať na predošlé úspechy českej značky. V rokoch 1995 až 1997 štartovala v majstrovstvách sveta automobilových súťaží rely. Škoda Felicia Kit Car mala po vyladení tímom Škoda Motorsport výkon slušných 174 koní a získala si povesť spoľahlivého vozidla so skvelými jazdnými vlastnosťami.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.