FABIA vs FABIA

Model ŠKODA FABIA patrí medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie modely značky. Je aj základom úspešného súťažného špeciálu. O to zaujímavejšie je preto ich vzájomné porovnanie.

 

Pravidlá pre súťažné špeciály stanovujú, že ich základ musí vychádzať konštrukčne, aj dizajnom zo sériového modelu. Aj keď v konečnom výsledku je jasné, že súťažné auto je prakticky do detailov špeciálne vyrobeným modelom, tak ich spoločné DNA sa poprieť nedá. „Pravidlá sú striktné a vyžadujú, aby bola karoséria závodného auta zhodná s tou pri sériovom vozidle. Výnimkou je len možnosť rozšíriť auto pomocou blatníkov a nárazníkov. Môžeme pracovať so spojlermi a do podlahy môžeme zabudovať tunel na pohon 4 × 4. Vývoj nového modelu nám vždy dáva možnosti využiť niektoré vlastnosti sériového auta,“ vysvetľuje Aleš Rada, vedúci techniky závodného vozidla oddelenia Škoda Motorsport. Pretekárske auto ťaží z tuhej karosérie sériového typu, obe autá patria vďaka nej vo svojej kategórii na špičku v bezpečnosti.

 

Skúsme si zosumarizovať čo si súťažný špeciál prevzal zo sériového modelu. Štvrtá generácia modelu ŠKODY FABIA má dlhší rázvor ako predchádzajúce generácie a je širšia, čo celkovo umožňuje lepšie pracovať s ťažiskom auta. ŠKODA FABIA RS Rally2 ťaží tiež zo skvelej aerodynamiky sériového modelu, hoci väčšie rozmery priniesli aj väčšiu čelnú plochu vozidla. Pri súťažnej verzii sú okrem nárazníkov potrebné aj iné zrkadlá. Závodné auto má však aj ďalšie špecifické riešenia, akými sú napríklad povinné zámky kapoty, „strešnú ventiláciu“ pre prívod vzduchu do interiéru, polykarbonátové okná bočných dverí a ďalšie detaily. Líšia sa aj kolesá, ktoré tímy volia podľa podmienok konkrétnej rely súťaže.

 

Ak z vonku sa obe auta veľmi podobajú, tak pri pohľade do kokpitu je to celkom iný svet. Tu je zhodná iba čierna základná palubná doska. Jej vybavenie je však absolútne odlišné. Základom bezpečnosti je robustný bezpečnostný rám, ktorý si nemožno nevšimnúť na prvý pohľad. Pochopiteľne, že iné sú aj sedadlá, ktoré v športovej verzii majú povinné šesťbodové bezpečnostné pásy a sú jednoznačne radikálnejšie. Všetky ostatné ovládacie prvky sú prispôsobené ergonómiou, výkonom aj hmotnosťou na dimenzované podmienky súťaží. A to sa týka aj takých drobností, akými sú kľučky na dverách, či logo na volante.

 

Srdce je však pod kapotou. Motor súťažného špeciálu však tiež musí vychádzať zo sériového agregátu. ŠKODA MOTORSPORT však vyvinula prevodovku, ktorá súťažnej verzii ŠKODY FABIA RS Rally2 umožňuje maximálnu rýchlosť približne 200 km/h. Pritom upravená sériová ŠKODA FABIA MONTE CARLO s osadeným najsilnejším agregátom 1,5 TSI (110 kW) dokáže byť rýchlejšia (maximálna rýchlosť je 222 km/h ). Na druhú stranu súťažný špeciál s preplňovaným motorom 1,6 litra, pohonom všetkých kolies a výkonom 214 kW je však oveľa lepší pri akcelerácii.

 

V bežnej sériovej verzii má ŠKODA FABIA vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy. Vo vyšších štandardoch sú potom vpredu aj vzadu účinnejšie kotúčové brzdy. Rozdiel je samozrejme v materiáloch. Aby súťažný špeciál vydržal extrémne podmienky pretekárskych tratí, tak ŠKODA MOTORSPORT musela vyvinúť všetky podvozkové diely. Predná a zadná náprava súťažného vozidla musí byť typu McPherson. Sériové prevedenie má takú nápravu len vpredu, vzadu je kľuková náprava s vlečenými ramenami. A to sú tie najdôležitejšie rozdiely medzi sériovým a súťažným autom. Dá vlastne povedať, že spoločné majú napokon jednu vec. Obe si ich môžeme objednať a kúpiť. Rozdiel je len v cene a účele použitia.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.