Elektromobily sú bezpečné

Určite ste sa už aj vy stretli s tvrdením, že riziko úrazu elektrickým prúdom, či požiar vozidla sú v prípade elektromobilu oveľa vyššie, ako v prípade vozidla so spaľovacím motorom? Odborníci nás ubezpečili, že tomu tak vôbec nie je a netreba veriť všetkým „povídačkám“.

 

Odborníci na dopravné nehody a poisťovne urobili výskum, ktorý mal jasne odpovedať na toľko omieľané tvrdenia odporcov elektromobility. Napriek mylným predstavám nepredstavuje vysokonapäťová sústava elektromobilu žiadne riziko úrazu elektrickým prúdom ani počas jazdy a ani počas dobíjania. Sofistikované technológie zaisťujú bezpečnosť ochrannými ističmi a rozsiahlou senzorovou technikou. Elektrické komponenty sú zabezpečené tak, aby neohrozili bezpečnosť ani v autoumývačke, ani počas nabíjania v daždi, či v prípade povodne. Celý proces dobíjania sa spustí až v momente, keď automatická kontrola systému potvrdí bezpečné spojenie medzi autom a dobíjacou stanicou. V prípade akejkoľvek poruchy sa dobíjanie preruší. Opakované štúdie preukázali, že nebezpečenstvo vzniku požiaru elektromobilu je rovnako nízke, ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Koncept elektromobilu navyše znamená, že na palube vozidla nie je žiadne horľavé palivo. Z technického hľadiska odborníci považujú samovznietenie neporušenej lithium-iontovej batérie, či jej explóziu prakticky za nemožnú.  

 

Batéria pohonu vozidla ŠKODA ENYAQ iV je uložená v podvozku, ktorý je odolný voči nárazom a deformácii. ŠKODA ENYAQ iV získala v referenčnom bezpečnostnom teste Euro NCAP najvyššie hodnotenie piatich hviezd za bezpečnosť pri náraze, rovnako, ako ostatné modely značky ŠKODA. V prípade kolízie sa elektrické komponenty automaticky odpoja od batérie v priebehu milisekúnd, čo znamená, že nie sú už pod napätím. Posádka je tak chránená pred zásahom elektrickým prúdom. Batériový modul zostal nepoškodený (chránený v podlahe) aj po zdeformovaní karosérie.

 

Dopovedzme si však aj to, že ak by aj napriek všetkým týmto bezpečnostným opatreniam predsa došlo k požiaru, tak sa pri hasení vozidla postupuje úplne odlišne, ako v prípade vozidla so spaľovacím motorom. Výborne sú na to vyškolené všetky zásahové požiarne jednotky. Požiarnici môžu termokamerou preveriť stav vysokonapäťového modulu a v prípade potreby ho môžu ochladiť, aby sa zabránilo požiaru batérie pohonu. Pretože môže dôjsť aj k opätovnému požiaru batérie, tak sú elektromobily z bezpečnostných dôvodov odstavené na k tomu určenom mieste, alebo v nádrži s vodou, až kým sa nevylúči riziko samovznietenia, či opätovného vznietenia poškodenej batérie.

 

Toľko slová odborníkov, ktorí preverili riziká mnohonásobným testovaním. Výsledok však jednoznačne vraví, že riziko požiaru elektromobilu nie je o nič väčšie, než riziko vozidla so spaľovacím motorom.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.