Vietnam je najnovším trhom pre značku ŠKODA AUTO. Dnes si preto priblížme zaujímavú púť vozidiel vyrobených v českej automobilke, ktoré precestujú za svojim zákazníkom polovicu zemegule.
Len pred pár mesiacmi, v septembri 2023, vstúpila česká automobilka ŠKODA AUTO na trh vo Vietname, kde svoje showroomy otvorila slávnostne, spolu s lokálnym partnerom TC Group, v Hanoji, Vinh, Buon Ma Thuot a Ho Či Minovom Meste. Česká automobilka tak do Vietnamu dováža niekoľko modelov, ktorých dlhá cesta dvanásť tisíc kilometrov (len vzdušnou čiarou) začína vo fabrike v Kvasinách. Rozhodne je zaujímavé povedať si niečo o tejto dlhej púti českých vozidiel k zákazníkom vo Vietname.
Pozrime sa na cestu, ktorú absolvovali modely ŠKODA KAROQ a ŠKODA KODIAQ. Vozidla pripravujú v Kvasinách a opatria ich špeciálnou ochrannou fóliou, ktorá má zaistiť, aby nedošlo k poškodeniu počas dlhej prepravy. „Kľúčovou výzvou projektu Vietnam z pohľadu transportu je koordinácia transportného reťazca,“ vysvetľuje Lubor Šrámek, zodpovedný za logistiku automobilov. Transport je totiž kombináciou cestnej, železničnej a námornej prepravy, pričom sa kladie dôraz na kvalitu, náklady a dodržanie transportných časov.
Cesta sa začína v takzvanej „presuvni“, kam zachádzajú poschodové železničné vagóny na ktoré sa po vlastnej ose nasúvajú pripravené vozidlá na prepravu. Konštrukcia budovy umožňuje, aby autá plnili obe poschodia vagónu súčasne. Po naložení na vlak sa súprava po železnici presúva z Kvasin do nemeckého prístavu Bremerhaven. Odtiaľ sú vozidlá vypravené zaoceánskou loďou vypravené do Singapúru, kde ich čaká ďalšia prekládka. Na menších lodiach potom putujú do cieľových destinácií vo Vietname. Tými sú prístavy v Ho Či Minovom Meste a Haifongu. Mimochodom, vozidlá vchádzajú do lodí (a vychádzajú) po vlastnej osi. Takéto prepravné veľkokapacitné lode sú schopné nalodiť asi päť tisíc automobilov!
Veľkosť zvyčajnej jednej zásielky z Kvasin do Vietnamu býva približne niekoľko desiatok automobilov. Po transporte vlakom do nemeckého prístavu sú pred nalodením odstavené na veľkej parkovacej ploche, kde čakajú na s ostatnými automobilmi iných značiek na svoju loď, ktorá ich prepraví do cieľovej destinácie. Z týchto parkovísk sa tak následne naloďujú spoločne do lodných útrob tak, aby stáli v jednom bloku. Tento náročný logistický systém dokáže denne nalodiť približne 75 tisíc automobilov a je ukážkou brilantnej práce viacerých zložiek.
Do finále sa celá púť za zákazníkom dostáva po vylodení v cieľových prístavoch vo Vietname, kde si automobily preberajú miestni dopravcovia, ktorí ich dovezú ku konkrétnym dílerom značky ŠKODA AUTO.