Investícia do budúcnosti je najlepšia. V Mladej Boleslavi položili základný kameň novej najmodernejšej lakovne značky ŠKODA AUTO.
Novú lakovňu s najmodernejším vybavením s vysokým podielom automatizácie a robotizácie, ktoré umožnia ďalšie zvýšenie kvality nanášania ochranných vrstiev začali stavať v samotnom srdci českej automobilky v Mladej Boleslavi. Nová linka spustí výrobu v roku 2029 s kapacitou 1 600 karosérií denne, no po uvedení plnej kapacity dosiahne denná kapacita lakovne až 2 600 karosérií.
Lakovňa je určená pre modely na rade platforiem pre vozidlá so spaľovacím aj elektrickým pohonom, čo umožní vysoko efektívnu a flexibilnú prevádzku. Za pozornosť stojí možnosť aplikácie dvojfarebných lakov a matných povrchových úprav. Projekt navyše prispeje k naplneniu cieľa spoločnosti Škoda Auto dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v závodoch v Českej republike do roku 2030.
„Začatie výstavby novej lakovne v hlavnom závode v Mladej Boleslavi odráža náš záväzok voči Českej republike ako domovskej krajine spoločnosti Škoda Auto a tiež k neustálemu rozvoju našej firmy. Vďaka širokej škále vysoko moderných technológií a procesov, ako je robotický systém nanášania tmelu na báze PVC, alebo automatické vkladanie zátok do otvorov v karosérii, pôjde o vysoko efektívne zariadenie. Navyše stanoví nové mierky ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Ako jedno z najmodernejších zariadení v celom koncerne Volkswagen nám nová lakovňa umožní výrazne znížiť emisie prchavých organických zlúčenín čiže VOC a znížiť emisie CO₂ počas lakovania o 28 %,“ s hrdosťou prezrádza člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto pre Výrobu a logistiku, Andreas Dick.
Aktuálne ŠKODA AUTO prevádzkuje dve lakovne. Tá prvá je z roku 1996 a druhú pribudla v roku 2019. Tú staršiu odstavia a bude nahradená modernou linkou. Novšia lakovňa z roku 2019 ponúkne v prepojení s novým zariadením vysoko moderné a efektívne zázemie pre povrchovú úpravu vyrábaných karosérií. Mimochodom, dokladom o význame celej novej investície sú už základné údaje o jej veľkosti. Dĺžka haly bude 300 metrov, šírka 130 a výška 32 metrov. Podlahová plocha tak bude mať veľkosť 118 tisíc metrov štvorcových! To je pre lepšiu orientáciu rozloha šestnástich futbalových ihrísk.
To, aký význam má kvalitné lakovanie, ktoré je jednou z kľúčových fáz výroby automobilu, potvrdzuje aj priblíženie si celého procesu. Povrchová ochrana karosérie pri vozidlách Škoda sa skladá z mnohých vrstiev, ktoré zaisťujú dlhodobú estetickú stálosť aj dôkladnú ochranu pred vonkajšími vplyvmi. Základ tvorí kataforetický protikorózny náter a vrstva PVC na ošetrenie exponovaných častí. Nasleduje povrchová úprava, zahŕňajúca základný náter alebo plnič, na ktorý sa nanáša samotná farba, pri novej linke prvýkrát v histórii wet-on-wet metódou bez vypaľovania základného náteru! To znamená, že sa farebná vrstva ihneď aplikuje na základný náter. Vďaka tejto schopnosti sa využíva maximálny potenciál úspory nákladov pri zaistení súčasnej úrovne kvality. Na záver sa aplikuje krycí číry lak. Celý proces sa uzatvára nanášaním vosku do dutín. Pre zaujímavosť: hrúbka všetkých vrstiev laku pritom dosahuje iba cca 100 mikrometrov (0,1 mm)!