Čo sa deje, kým auto doputuje z EU do Ázie?

Ak by sa do krajín mimo EU dovážali vyrobené automobily v celku, tak by bolo clo vysoké a zvýšilo by konečnú cenu vozidla. Ako sa to rieši? Dnes vám prezradíme niečo z kuchyne automobilky ŠKODA AUTO. Za príklad si vezmeme jednu z ázijských krajín. Pre nezainteresovaného informácia viac, ako zaujímavá.

Autá vyrobené a predávané v EU sa jednoducho naložia na prepravník a dopravia na miesto určenia. Oveľa zložitejšie je to s trhmi mimo úniu. Každá krajina sa snaží chrániť svoj trh pred zahraničný tovarom a využíva na to rôzne úrovne cla. Automobilky preto pristupujú ku kompromisom, ktoré udržia cenu ich produktov na konkurencieschopnej úrovni. Ako? Dodávajú autá nezmontované. A aby to nebolo také jednoduché, tak aj tu treba rešpektovať rôznosť pravidiel konkrétnych krajín. Celý proces zabalenia karosérie a jednotlivých dielov, ako aj doručenie do závodu, ktorý auto zmontuje, je úlohou logistického oddelenia automobilky. V našom prípade ŠKODY AUTO v Mladej Boleslavi.

„Rozlišujeme tri úrovne rozloženia vozidla,“ vysvetľuje vedúci oddelenia Útvaru zahraničných projektov logistiky, Ondřej Paclt. Najjednoduchším stupňom je rozmontovaný podvozok a motorový agregát. Pre zmontovanie potom stačí len zdvihák v jednoduchej dielni. V takom prípade sa účtuje len polovičné clo. Ale aj to sa oplatí. Druhým, stredným stupňom rozloženosti sú už diely a komponenty, ktoré neboli nikdy namontované a pribaľujú sa v stave v akom prišli z výroby. V tomto prípade sa už na mieste dodania musí realizovať kompletná montáž vozidla. Odberateľ však nepotrebuje nákladnú lisovňu, zvarovňu, či lakovňu. Stačí len zmontovať. Tretím stupňom je potom stav, keď sa dodávajú jednotlivé diely aj komponenty v surovom stave. Výlisky sa musia pozvárať a celá karoséria vzniká až na mieste dodania.

Takýmto spôsobom sa vozidlá ŠKODA AUTO montujú v Číne, Rusku, Alžírsku, Kazachstane, Ukrajine a v Indii. India so svojim trhovým potenciálom má hneď dva závody. Do jedného sa posielajú v strednom stupni rozloženosti a v tom druhom (v Púne) sa pracuje na treťom stupni vrátane zvárania, lisovania aj lakovania.

Všetky rozložené diely, vrátane karosérie, sa prepravujú dôsledne zabalené v kontajneroch. Od roku 2000 sa do jedného kontajneru vkladali dve rozmontované vozidlá. V roku 2006 sa zmenil spôsob balenia aj nakladania a vošli sa hneď tri autá. Ekonomika prepravy a ekológia však prinútili nájsť ešte efektívnejší spôsob balenia a v od roku 2016 sa už do jedného kontajneru balia štyri vozidlá. Sofistikované riešenie mladoboleslavských expertov bolo v Česku ocenené titulom Obal roku 2016 a získalo aj medzinárodné ocenenie World Star 2017.

A samotná cesta? Prvým krokom je preprava z Mladej Boleslavi do Prahy-Uhřiněvsi, kde je kontajnerový terminál. Tu sa kontajnery prekladajú z kamiónov na vlak a mieria do prístavu v Rotterdame. Tam sú naložené na loď, ktorá obobláva Európu a cez Suezský prieplav smeruje do Indického oceánu. Teplota v takom kontajnery v slanom a vlhkom prostredí môže dosiahnuť aj 70°C a preto musia byť obalu navrhnuté tak, aby cenný náklad ochránili a nepoškodili. Po 44 dňoch od naloženia v Mladej Boleslavi dorazia kontajnery do Bombaja, kde ich naložia na kamióny a dopravia do indických montážnych závodov v Púne a Aurangábádu.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.