Český tím ŠKODA MOTORSPORT, ŠKODA Austria, spoločnosť Kreisel Electric a partnerský tím Baumschlager Rally Racing spojili svoje sily pri vývoji plne elektrického súťažného rely auta. Ten vzniká na báza úspešného špeciálu ŠKODA FABIA Rally2 evo.
S viac ako 400 kusmi predaných vozidiel a s celým radom titulov a víťazstiev je súťažná ŠKODA FABIA športovo aj komerčne jedným z najúspešnejších vozidiel svojej kategórie na svete. Svet sa však posúva ďalej a tak ani ŠKODA nemôže zaostať. „Koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel je vzrušující kombinací tradiční techniky a technologií budoucnosti. Poskytli jsme své nejlepší zkušenosti, které vycházely z vývoje již tří generací rallyového vozu ŠKODA FABIA. Vůz, byť vybavený elektrickým pohonem, nabízí všechny možnosti nastavení jako nejnovější generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jsem přesvědčený, že pro fanoušky rallye bude taková kombinace opravdu zajímavá,“ komentuje spolupráci na zaujímavom spoločnom projekte Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport.
Projekt vznikol reakciou ŠKODA MOTORSPORT-u na spoločnosť Kreisel Electric, ktorá je dodávateľom povinných hybridných technológií pre vozidlá WRC (FIA Majstrovstiev sveta) od sezóny 2022. Tá hľadala partnerov pre vývoj čisto elektrického rely vozidla. Športový tím značky ŠKODA upravil súťažný špeciál ŠKODA FABIA Rally2 evo tak, aby mohol byť zabudovaný čisto elektrický pohon Kreisel. Výsledkom je koncept, ktorý nesie názov ŠKODA RE-X1 Kreisel a ktorý spája prvotriedne know-how výrobcu špičkových rely vozidiel s inovatívnou technológiou batérií spoločnosti Kreisel.
Elektromotor vyvinutý spoločnosťou Kreisel Electric dosahuje maximálny výkon 260 kW a maximálny točivý moment 600 Nm oproti 214 kW a 425 Nm štandardného zážihového turbomotora s objemom 1,6 litra. Vysokovýkonná lithium-iontová batéria Kreisel, s kapacitou 52,5 kWh, poskytuje napätie 860 voltov. Pro maximálnu dynamiku jazdy je batéria namontovaná čo najnižšie v podlahe auta a má kvapalinové chladenie Shell E-Fluids.
„Spolupráca so ŠKODA MOTORSPORTOM nás veľmi teší,“ vraví Philipp Kreisel, konateľ spoločnosti. „Zdieľame spoločne nielen vízyiu udržateľnej budúcnosti autošportu, ale súčasne sledujeme aj rovnakú stratégiu prenosu technológií zo súťažných áut do bežných cestovných vozidiel.“ Spoločnosť Kreisel Electric z rakúskeho Rainbachu preto pripravila na mieru aj nabíjaciu stanicu pod názvom CHIMERO. Tá má byť schopná ponúknuť počas rely nabíjanie s výkonom až 200 kW.
Dodajme, že prvý podvozok postavený ŠKODA MOTORSPORT-om je v asfaltovej špecifikácii. Spoločnosť Baumschlager Rallye & Racing, ktorá je partnerom projektu pro testovací program a budúce súťažné aktivity, už začala s testovaním vozidla ŠKODA RE-X1 Kreisel aj na šotoline. Auto bude mať premiéru na Majstrovstvách Rakúska rely už tento mesiac.