Mladý Oliver Solberg sa víťazstvom v Južnej Amerike vrátil do hry o majstrovský titul. Na ten má však najlepšie našľapnuté Andreas Mikkelsen. Obaja jazdia na vozidle Škoda Fabia RS Rally2.
Do konca tohtoročnej sezóny Majstrovstiev sveta automobilových súťaží rely v kategórii WRC2 zostávajú po ostatnom víkende už iba dva podniky. Podľa pravidiel majú posádky bojujúce o titul možnosť bodovať iba v siedmich vybraných podnikoch sezóny, pričom jeden najhoší výsledok sa im škrtá. Preto kalkulujú, kde sa postavia na štart. Do Južnej Ameriky, kde sa jazdila čilská súťaž nepricestoval najvážnejší favorit a víťaz predošlej súťaže v Grécku, Andreas Mikkelsen. Nór si aj napriek neúčasti udržal svoje priebežné vedenie a navyše má výhodu štartov v oboch zvyšných podnikoch sezóny, ktorými sú Central Europe Rally a Japonská rely.
Neprítomnosť naplno využil jeden z najtalentovanejších pilotov novej generácie a syn legendárneho Pettera Solberga, Oliver. Ten spolu s Elliottom Edmonsonom štartujú na ŠKODE FABIA RS Rally2 za tím Toksport WRT a po tohtoročnom domácom víťazstve vo Švédsku si druhý triumf vyjazdili teraz v Čile. „Čilské cesty sú veľmi náročné na zvládnutie, no v aute som mal veľmi dobrý pocit. Dôležitá bola práca s pneumatikami a tak som sa snažil šetriť gumy do záverečných eresiek,“ priznal svoj recept na víťazstvo Oliver Solberg. „Veľmi sa teším z tohto víťazstva. Je to úžasný pocit. Obávam sa však, že naše šance na titul sú už len minimálne.“ Aj Oliver má síce, podobne, ako Mikkelsen, ešte možnosť dvoch štartov v záverečných podnikoch, no obáva sa, že strata 17 bodov je už viac, ako veľká. Pravda je však taká, že sa rozhoduje až v cieli poslednej rýchlostnej skúšky sezóny a dovtedy sa v rely môže stať čokoľvek.
Oliver Solberg a Elliott Edmondson bojovali dva dni o prvé miesto v kategórii WRC2 s tímovými kolegami Sami Pajarim a Enni Mälkönenovou (obe posádky štartujú na vozidle Škoda Fabia RS Rally2). V piatok večer mala fínska posádka, ktorá tento rok na domácej pôde získala svoje premiérové víťazstvo v kategórii WRC2, náskok 13,3 sekundy pred švédsko-britskou dvojicou. „Túto súťaž milujem a úvodná etapa bola možno moja najobľúbenejšia,“ netajil rozžiarený Fín Pajari, ktorý bol najrýchlejší na všetkých troch popoludňajších rýchlostných skúškach prvého dňa.
Súboj pokračoval aj v druhej etape v sobotu, keď sa jazdili priemerne dlhé rýchlostné skúšky na hrubom šotolinovom povrchu. Viditeľnosť sťažoval dlho sa držiaci prach a to zväčšovalo časové rozdiely medzi posádkami. Už po prvej sobotňajšej rýchlostnej skúške musel Pajari svoje priebežné vedenie prepustiť Solbergovi a zaostáva takmer štyridsať sekúnd. Fin sa však nevzdával. A agresívnou jazdou získal vedenie naspäť. Ukázalo sa, že chytrejší Solberg zatiaľ šetril pneumatiky na záverečnú rýchlostnú skúšku „Maria de las Cruces“ s dĺžkou 28,72 kilometra. A vyplatilo sa. Pajariho opotrebované pneumatiky na tomto meranom úseku stratili takmer päťdesiat sekúnd a fínska posádka klesla dokonca až na tretie miesto, keď sa pred nich dostala ďalšia tímová posádka Toksport WRT v zložení Gus Greensmith a Jonas Andersson. Zatiaľ Oliver Solberg upevnil vedenie a po druhej etape mal náskok 25 sekúnd na Greensmitha a 44 sekúnd na Pajariho.
Švédsko britská posádka Solberg – Edmondson svoju príležitosť už nepustila a v nedeľu si náskok udržala, keď pridala ešte jeden najrýchlejší čas na druhom meranom úseku. Greensmith s Anderssonom zajazdili dva najlepšie časy a udržali druhé miesto. „Potrebovali sme vyhrať. Ale nemyslím si, že by sme ja alebo Jonas mohli urobiť viac,“ priznal Greensmith s ohľadom na situáciu v celkovom hodnotení. Brit teraz na lídra priebežného poradia Mikkelsena stráca deväť bodov, no podľa pravidiel sa započítava iba šesť najlepších výsledkov zo siedmich štartov, takže Greensmithovi tak zostáva bodovať len v nadchádzajúcej Stredoeurópskej súťaži. V podstate to isté platí pre Yohana Rossela (Citroën), ktorý skončil štvrtý. Francúz je v celkovom poradí kategórie WRC2 druhý, ale tiež má pred sebou už len jednu bodovanú súťaž, zatiaľ čo Mikkelsen ešte dve.
Už v októbri čaká na posádky celkom nová súťaž, ktorá sa pod názvom Central Europe Rally bude jazdiť na území Rakúska, Nemecka a Českej republiky! Je to experiment, ktorý prvýkrát posúva svetový rely šampionát na české asfalty. Jazdí sa tak v blízkosti Slovenska, čo dáva šancu slovenským fanúšikom zažiť divočinu svetových automobilových súťaží. Jazdí sa 26. – 29. októbra. Štartuje sa v Prahe a cez Rakúsko sa bude finišovať v nemeckom Pasove. Ak Andreas Mikkelsen privedie svoju ŠKODU FABIA RS Rally2 do cieľa víťazne, tak už v predposlednej súťaži sezóny môže získať svoj druhý majstrovský titul, keď ten prvý vyjazdil so ŠKODOU FABIA už v sezóne 2021.
Rally Chile 2023, výsledky kategórie WRC2:
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB), Škoda Fabia RS Rally2, 3.14:56,6 h
2. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +25,8 s
3. Sami Pajari/Enni Mälkönen (FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +1:02,1 min
4. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F), Citroën C3 Rally2, +1:35,4 min
5. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (ANA), Škoda Fabia RS Rally2, +1:49,7 min
...
Priebežné poradie kategorie WRC2 po 11 z 13 súťaží:
1. Andreas Mikkelsen (N), Škoda, 108 bod. (5 štartov)
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 104 bod. (6 štartov)
3. Gus Greensmith (GB), Škoda, 99 bod. (6 štartov)
4. Oliver Solberg (S), Škoda, 91 bod. (7 štartov)
5. Sami Pajari (FIN), Škoda, 86 bod. (7 štartov)
...