Od júla budú musieť všetky novopredané autá v EU mať zapisovať údajov o nehode. Ako bude „čierna skrinka“ fungovať a čo bude zaznamenávať?
Oficiálne pomenovanie zapisovača údajov o nehode v angličtine je Event Data Recorder – teda EDR. Podľa nových smerníc o bezpečnosti bude v Európskej únii od 6. júla 2024 platiť povinnosť mať zariadenie, ktoré má uľahčiť vyšetrovanie dopravných nehôd. Inými slovami povedané, takzvanú „čiernu skrinku“.
Je to nová softwarová funkcia zapisovača povinných údajov. Slúžiť na to bude riadiaca jednotka airbagu a jej pamäť. Do tejto pamäte sa priebežne zapisujú dáta, ale pokiaľ nepríde k aktivácii zádržných systémov vozidla (zjednodušene povedané airbagov), tak sú uložené dáta neustále prepisované novými. To znamená, že v prípade nehody systém do zapisovača uloží dáta za dobu päť sekúnd pred nárazom a maximálne päť sekúnd po ňom. Tieto dáta zostanú natrvalo uložené do pamäte a nebude možné ich nijako upravovať, meniť, či vymazávať.
Systém zaznamenáva hlavne dáta týkajúce sa samotného nárazu, ako sú aktivačné časy zádržných systémov, stav obsadenia sedadiel, zmeny rýchlosti atď. tie majú pomáhať pri objasňovaní príčin nehody. Ukladajú sa však aj ďalšie informácie, napríklad rýchlosť vozidla pred nárazom, jeho spomalenie v pozdĺžnom a priečnom smere, stav plynového a brzdového pedála, uhol natočenia volantu, informácie o stave systémov ABS a ESP či otáčky motora. Ide prakticky o viac ako tisíc údajov a hodnôt, ktoré jednotlivé jednotky vozidla posielajú do riadiacej jednotky airbagu. Dôležité je povedať, že k dátam nemá prístup užívateľ vozidla, ani servisný technik a ani nikto iný neoprávnený.
Aby sa zabránilo zneužívaniu, tak sa údaje dajú načítať len pomocou špeciálneho nástroja s príslušnou licenciou. Oprávnenými osobami na túto činnosť sú spravidla policajti alebo súdni znalci. Tu treba dodať, že dáta rozhodne neslúžia na monitorovanie správania vodičov, ale majú pomáhať správne určiť podiel zavinenia pri prípadnej dopravnej udalosti.