Cenné rady majstrov volantu

Tohtoročné veľkonočné sviatky nás prekvapili snehom a premenlivým počasím. Bude sa preto hodiť zopár cenných rád, od majstrov volantu, o jazde na každom povrchu. 

 

Jazda na asfalte sa líši od tej na nespevnenej šotoline. O snehu a ľade to potom platí obzvlášť. Svoje o tom najlepšie vedia pretekári automobilových rely súťaží, ktorí súťažia na všetkých možných povrchoch. A pretože na vozidlách ŠKODA jazdí celý rád skvelých majstrov volant, tak by bolo nemúdre nevyužiť ich skúseností a nenechať si od nich trochu poradiť. „Veľa techník jazdy, ktoré využívame v pretekoch, je možné použiť aj v bežnej premávka,“ prezrádza skúsený Kris Meeke, víťaz niekoľkých súťaží WRC. Svojimi radami prispeje aj Emil Lindholm, ktorý je úradujúcim majstrom sveta v kategórii WRC2.

 

Začnime asfaltom, ktorý je bežnému šoférovi najbližší. „Pri riadení auta je vždy nesmierne dôležitá správna pozícia za volantom. Usaďte sa vzpriamene a volant držte oboma rukami v pozícii „trištvrte na tri“. Budete tak mať nad autom lepšiu kontrolu,“ vysvetľuje Kris Meeke, ktorý odporúča jazdiť plynulo, predvídavo a pozerať sa čo najďalej pred seba. „Do zákruty voľte skôr pomalší nájazd a na mokru buďte ešte opatrnejší. Brzdite až do začiatku zákruty. Vďaka brzdeniu sa totiž hmotnosť auta viac prenesie na prednú nápravu a riadenie bude lepšie reagovať. S volantom aj pedálmi pracujte plynulo. Zrýchľovač začnite plynulo už v zákrute, v miestach, kde sa cesta narovnáva. Plyn pridávajte postupne,“ dobre radí Kris Meeke, podľa ktorého je dôležitá aj bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami.

 

Pre našinca nie je jazda na šotoline každodennou záležitosťou a preto je lepšie sa na ňu pripraviť. Fínsky pretekár Emil Lindholm radí najprv si povrch trochu „ohmatať“. Tvrdší povrch totiž prináša lepšiu priľnavosť, mäkký horší. „Mäkkú šotolinu spoznáte nielen pri brzdení, ale aj počas zatáčania tým, že volant bude mať ľahší a menej citlivý chod,“ hovorí Lindholm, ktorý v takýchto prípadoch radí radšej zvoľniť. Na šotolinových cestách sú často vyjazdené koľaje, ktoré bývajú plné blata a vody. Vtedy je lepšie, podľa Lindholma, vyjsť zo stopy a držať sa mimo koľaje. Keď už však musíte do blata vojsť, choďte plynule a nezastavujte. Samozrejme, na šotoline veľmi pomôže pohon všetkých kolies, najlepšie v režime Off-road.

 

Pri jazde na snehu je dôležité čo najskôr zistiť, ako veľmi to kĺže. Dá sa to otestovať brzdením v priamom smere. Pozor však! Skúšajte to len ak za vami nejde žiadne auto, aby ste náhodou niekoho neprekvapili a obaja sa nezrazili. Plynulosť jazdy je dôležitá na každom z povrchov, no na snehu a ľade to platí hneď dvojnásobne! „Prudké zásahy do riadenia vozidla situáciu obvykle zhoršia a pošlú vozidlo mimo smer,“ vysvetľuje Kris Meeke. „S pedálmi a volantom preto pracujte veľmi citlivo a opatrne. Ak sa auto pri rozjazde začne šmýkať, povoľte plyn a skúste sa rozbehnúť znova a plynulejšie. Pri práci s pedálmi sa počíta každý milimeter,“ pripomína starú známu vec Kris Meeke a odporúča vyskúšať si možnosť jazdy na snehu aj na uzavretej trati.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.