CAMEA CAR RADÍ – Pozor na zradné počasie na ceste

Aj pri teplotách okolo bodu mrazu hrozí na cestách poľadovica, či kašovitý sneh. Pozor však, ani relatívne vysoké teploty tohtoročnej „slabej“ zimy ešte nezaručujú vylúčenie rizika. Pri teplotách okolo nula stupňov je dôležité pozorne sledovať akým úsekom prechádzate a prispôsobiť tomu spôsob jazdy.

 

Zvlášť si treba dávať pozor pri prechode horskými oblasťami. Nebezpečenstvo však hrozí aj pri prechode z otvoreného priestoru do lesa. Vtedy treba počítať s nízkou priľnavosťou pneumatík a horším ovládaním vozidla. Na otvorenom priestore zasa hrozí námraza, napríklad vplyvom silného studeného vetra.

 

Odborníci na dopravu preto odporúčajú nechávať si radšej väčší odstup od ostatných vozidiel. Dobrou pomôckou pri rozpoznávaní, či vonku mrzne, je sledovanie vody. Presnejšie toho, ako sa roztriešti od kolies okolo prechádzajúcich áut. Poprípade sledovaním zvuku odrazu vody prenášanej pneumatikami na podbehy auta. Čím tichší je tento zvuk, tým viac vonku tuhne. Skúsený vodič tak nepodcení situáciu.

 

Jednou z najčastejších chýb vodičov je domnievanie sa, že pokiaľ je teplota vzduchu vyššia ako nula stupňov Celzia, tak poľadovica nehrozí. To je však veľký omyl! Stačí, aby bola cesta premrznutá a prípadné zrážky dopadajúce na povrch vozovky namŕzajú aj pri teplote troch stupňov nad nulou. To je preto jeden z dôvodov, prečo majú dnešné automobily kontrolku, ktorá vodičov upozorňuje na pokles teploty pod štyri stupne Celzia.

 

Veľmi nebezpečná je lokálna námraza s ktorou vodič vôbec nepočíta. Najčastejšie sa objavuje na mostoch a predmostiach. Obzvlášť nebezpečným javom v takýchto zradných podmienkach je takzvaný „čierny ľad“. Ide o tenučkú vrstvu ľadu na asfalte, ktorá tvorí dojem, že cesta je iba mokrá, ba dokonca môže vyzerať aj ako suchá!

 

Odborníci na bezpečnú jazdu tiež upozorňujú na preceňovanie významu zimných pneumatík. Jednoznačne je síce potrebné prezúvať na zimu, no aj najlepšia zimná pneumatika má svoje limity.

 

Čo z toho všetkého plynie? Či už na suchu, alebo na mokru, keď je teplota okolo nuly, tak by sa vodič nikdy nemal chovať tak, ako sa chová počas jazdy v teplom letnom období.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.