CAMEA CAR RADÍ – Pozor na telefonovanie za volantom!

Koncom októbra slovenský parlament odhlasoval úpravu cestného zákona, ktorý vstupuje do platnosti dňom 1.januára 2020. Niektoré jeho pravidlá však nadobúdajú účinnosť už začiatkom decembra 2019. V našej rubrike CAMEA CAR RADÍ vám ich dnes predstavíme.

 

Nové znenie zákona prináša celkom jedenásť zmien. Tu sú štyri, ktoré musíme rešpektovať už v decembri. Týkajú sa telefonovania za volantom, zbiehania sa v jazdných pruhoch, diaľničných známok a jazdy na elektrickej kolobežke.

Jednoznačne najdôležitejšia pre náš praktický život je informácia, že sa zvýšili pokuty za telefonovanie za volantom. Novela zakazuje už len držanie telefónu počas šoférovania a platí to aj na ďalšie audiovizuálne, či telekomunikační zariadenia. Doteraz bola maximálna pokuta 50 €, no tá sa zvýšila na rovných 100 €! Nespoliehajme sa teda, že príslušníka policajného zboru uhovoríme na nižšiu pokutu.

Striedavé zbiehanie (zipsovanie) vozidiel z jazdných pruhov je teraz zanesené aj do litery zákona. Snáď to konečne pomôže a vodiči sa naučia, že treba vedieť vytvoriť uličku pre záchranné vozidlá a rovnako tak na konci zbiehania sa dvoch jazdných pruhov máme byť tolerantní a zipsovať vozidlá.

Treťou cennou úpravou cestného zákona je zavedenie diaľničnej známky na dvanásť mesiacov. Konečne sa tak reflektuje na situáciu, keď niekto kúpi auto v druhej polovici roka a zaplatená známka mu neskonči 31.januárom, ale až po dvanástich mesiacoch od jej nadobudnutia. Cena známky sa zatiaľ nemení.

Decembrovou poslednou zmenou je „korbáč“ na nedisciplinovaných používateľov elektrických kolobežiek. Tie boli doteraz radené medzi chodcov, no odteraz sú to nemotorové vozidlá v takzvanej triede Segway a po chodníku smú chodiť nanajvýš rýchlosťou chodca.

A čo tie ďalšie úpravy v novele cestného zákona, ktoré vstupujú do platnosti od januára? Jednou zo zmien je úprava podmienok, za ktorých je možné parkovať na chodníku. Ide o to, aby nebolo možné jazdiť po chodníku a zaparkovať iba na chodníku priľahlom k ceste.

Ďalšou úpravou na pováženie je povolenie jazdiť na bicykli po cestách pre cyklistov a v obci s 0,5 promile alkoholu v krvi. Diskutabilnou je aj úprava vekovej hranice nadol pre kategórie vozidiel C a CE z 21 rokov na 18 rokov. V prípade vozidiel kategórie D a DE sa veková hranica znižuje z 24 na 21 rokov pre príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníkov a profesionálnych vojakov.

Určite nápomocné sú zmeny v oblasti evidencie a prehlasovaní vozidiel, ktoré majú celý proces zjednodušiť a vlastník už nemusí predkladať na Dopravnom inšpektoráte rozhodnutia Okresného úradu, ktoré boli zaslané v elektronickej podobe. Čo sa týka aj prehlasovania vozidiel z jedného okresu do druhého.

Novela zákona zavádza rôzne preventívne opatrenia pre neskúsených vodičov s nízkou praxou a tiež prichádza úprava pre centrálny informačný systém parkovania, ktorého správcom má byť DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska a Združenia miest a obcí Slovenska. Inteligentné parkovacie preukazy dostanú osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Tie im umožnia ľahšie parkovanie vďaka implementovaným senzorom na špecializovaných parkovacích miestach na území Slovenska.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.