Uplynulá zima nešetrila mrazivými teplotami ani snehom, a rovnako tak cestári nešetrili inertným materiálom, najmä soľou. Agresívne zmesi však našim vozidlám nesvedčia. Tie mohli počas zimy utrpieť aj mnoho ďalších šrámov a tak pred novým ročným obdobím je naozaj dôležité nepodceniť kontrolu auta po zimnej sezóne.
Začnime najbežnejšou vecou, ktoré robíme pri prechode ročného obdobia – prezúvaním pneumatík. Prezutie na letnú sadu sa odporúča, ak priemerná denná teplota dosahuje počas 14 dní po sebe viac ako 7 ° Celzia. Rozhodne neplatí, že s úderom posledného marcového dňa začneme prezúvať. Dôležitá je teplota asfaltu. Než sa prehreje, nejakú dobu to trvá. Nie je preto chybou ak prezujeme až v druhej polovici apríla. Rozhodne sa však neodporúča „dobiehať“ zimné pneumatiky v lete. Stále platí, že lepší pár pneumatík patrí vždy na zadnú nápravu a na prednú dáme ten horší. Odporúčame zjazdiť dezén letných pneumatík maximálne do 3 milimetrov. Pri tejto hĺbke dezén ešte stále pomerne slušne odvádza vodu. Odporúčame tiež, po najazdení si 50 kilometrov po prezutí, skontrolovať dotiahnutie kolies a tlaku. Robí sa to za studena.
S ohľadom na prejdené kilometre je správne, súčasne s výmenou pneumatík, nechať si odborne skontrolovať celú brzdovú sústavu. Teda brzdovú kvapalinu, doštičky a kotúče, ale tiež tlmiče a geometrii podvozku. V zime najviac trpí podvozok auta, a preto sa oplatí nechať si ho dôkladne prehliadnuť v servise. Vedľa stabilizátorov, uloženia ramien náprav alebo pružín a tlmičov, sú najmä v zime náchylné k poškodeniu tiež plasty na spodku karosérie.
Dôležité je skontrolovať aj stav prevádzkových kvapalín. Napokon, veď stav brzdovej kvapaliny je potrebné strážiť permanentne, pretože tu ide doslova o život. Zabúdať by sme však nemali ani na kvapalinu do ostrekovačov, respektíve vymeniť zimnú zmes za letnú. Tá si totiž lepšie poradí s hmyzom, ktorý znečisťuje čelné sklo.
Zanedbať by sme nemali ani prechod na letný čas. Ten sa posúva v noci na 28. marca, keď sa ručička posunie o hodinu dopredu. Táto zmena mnohým ľuďom nevyhovuje a určite sú medzi nimi aj mnohí vodiči. Dopravní experti právom upozorňujú na negatívny vplyv spánkovej deprivácie a na únavu účastníkov cestnej premávky. Nedostatočný spánok je spolu s únavou jedným z najvýznamnejších faktorov, ktoré zapríčiňujú dopravné nehody. Reakcie unaveného vodiča sa totiž dajú prirovnať k tým, ktoré má vodič s jedným promile alkoholu v krvi! Je to teda nesústredenosť, nervozita, skratové jednanie, alebo naopak veľmi pomalé reakcie, či zlý odhad. Veľkým rizikom je v tomto prípade aj mikrospánok. Vodič by sa mal pred cestou dospať a vytvoriť si dostatočnú časovú rezervu. Počas cesty si urobiť pauzy. Tiež pomáha prejsť sa okolo auta, alebo sa ponaťahovať, dať si kávu, predovšetkým veľa piť vody.
Veríme, že vám naše rady pomohli. CAMEA CAR je tu pre vás. Želáme vám veľa šťastných a zdravých jarných kilometrov.