Camea Car prázdniny so Scalou (5)

Na našu poslednú prázdninovú cestu s novou ŠKODOU SCALA sme sa vybrali až na samé hranice Slovenského raja. Znova sa nám potvrdilo, aké je Slovensko mimoriadne krásne a bohaté na prírodné zázraky, pritom má košatú vlastnú históriu, kde sa vždy dá objaviť niečo zaujímavé. Nová ŠKODA SCALA bola na našich cestách úžasným „parťákom“, ktorý zvládal všetky stúpania, kľukaté zákruty aj dlhé vyzývané rovinky. Je to naozaj výborné auto na rodinné výlety.

Tentoraz sme vyrazili z Prešova južným smerom na Košice. Cesta, ktorú každý Prešovčan dobre pozná, nechala za sebou rýchlo ruch veľkého mesta a už krátko za ním sme v Moldave nad Bodvou zabáčali na cestu 550 smerom Jasov. Práve táto malá obec na juhozápade Košickej kotliny bola našim prvým cieľom. Asi málokto vie, že komplex bodov kláštora z trinásteho storočia a Kostol Jána Krstiteľa spolu s kláštornou záhradou patria k najcennejším pamiatkam neskorobarokového a rokokového umenia na Slovensku. Kláštor Premonštrátov je naozaj zaujímavou a hodnotnou kultúrnou pamiatkou. Po reštitúciách sa vrátil komplex rehoľníkom, ktorí sa nedokázali dohodnúť so štátom a sami nedokážu tento hodnotný objekt udržiavať. Našťastie sa aspoň podarilo zrekonštruovať kostol, ktorý je dominantou celého komplexu. Ak sa tam vyberiete, tak vzadu je baroková záhrada zachovaná v pôvodnom štýle z 18.storočia. Inak nenápadná dedina v Medzevskej pahorkatine má okrem kláštora aj Jasovskú jaskyňu, ktorá je najstaršou sprístupnenou jaskyňou na Slovensku. V roku 1846 ju sprístupnili čiastočne turistom mnísi z jasovského kláštora.

Za Jasova pokračujeme cestou 548 na Medzev a Kúpele Štós. V Medzeve sa môžete zastaviť v rodnom dome prezidenta Schustera a jeho malom múzeu. Kúpele Štós (650 m.n.m.) sú síce menej známe, no nachádzajú sa v čistom a bezprašnom ovzduší Slovenského krasu a sú veľmi účinné pri liečbe chorôb dýchacích ciest. Prekvapí vás určite, že práve tu sa nachádza prvá klasická fínska sauna na území Československa. Postavili ju v roku 1963 a svojmu účelu slúži dodnes!

Zo Štósu nás potom čaká nádherná cesta lesom sa kľukatiacou asfaltovou cestou cez starú banícku obec Smolník. V nej odbočíme doľava n cestu 549 v smere na Krásnohorské Podhradie. Mimochodom v okolí Smolníka sa kedysi ťažilo striebro a meď, pričom tu približne v 15.storočí fungovala Kráľovská mincovňa. Keď došli zásoby mede, tak sa ťažba preorientovala na pyrit a železorudné bane tu fungovali až do 80-tych rokov 20.storočia.

Keď sa prehupneme cez hrebeň Volovských vrchov, tak začneme spúšťať do doliny Krásnohorského Podhradia. Tu nás čaká panoráma s hradom Krásna hôrka, ktorý síce momentálne rekonštruujú po požiari z marca 2012. Dnes už má hrad zo 14.storočia znova novú strechu a postupne sa mu vracia jeho niekdajší lesk (od roku 1961 je národnou kultúrnou pamiatkou). Nateraz teda okolo stále pre verejnosť zatvoreného hradu (do roku 2023) iba prejdeme, no neďaleko je sprístupnené aspoň Mauzóleum Andrásyovcov, ktoré dal pred 115 rokmi postaviť gróf Andráši pre svoju manželku. Výsledkom je impozantná secesná stavba z mramoru v oktogonálnom pôdoryse.

Pokračujem však cez Rožňavu smerom k ďalšiemu klenotu slovenskej histórie, ku známemu kaštieľu v Betliari. Ten je azda najnavštevovanejším kaštieľom celého Východného Slovenska. Tento krásavec, ktorého nedávno spopularizoval aj televízny seriál, je postavený v 18.storočí na základoch predošlého hradu Bebekovcov. Andrášiovci ho zútulnili množstvom vzácneho nábytku a umeleckých diel. Výnimočným sa kaštieľ stal aj tým, že sa zachoval takmer v kompletnom stave so všetkým zariadením a umeleckými dielami, ktoré nezničila ani druhá svetová vojna, ani znárodnenie. V roku 1985 sa stal národnou kultúrnou pamiatkou a patrí medzi najkrajšie skvosty kultúrno-historického dedičstva Slovenska. Jeho súčasťou je aj najväčší historický park na Slovensku, kde si Andrášiovci nechali postaviť napríklad aj vlastný rímsky vodopád. Kto prechádza týmito končinami Slovenska, tak by si to rozhodne nemal nechať utiecť.

Ale štartujem našu ŠKODU SCALU a vyrážame ďalej, aby sme toho stihli čo najviac. Čaká nás ďalšia perla Slovenského rudohoria – kedysi slávne banícke mesto Dobšiná. Mesto založené v 14.storočí už síce lesk prekrýva viac patina, no stále má svoje čaro. Pre automobilových nadšencov je dnes azda najzaujímavejšie tým, že sa tu jazdia slávne preteky Majstrovstiev Európy na Dobšinskom kopci. Trať dlhá necelých sedem kilometrov patrí medzi najdlhšie a najatraktívnejšie v celom európskom šampionáte a priťahuje tu celú pretekársku špičku Európy. Ak si ju chcete vyskúšať vlastným autom, tak, ako sme si ju vychutnali mi na našej ŠKODE SCALA, tak by ste mali vedieť, že začína tesne na konci mesta poslednou zákrutou. Cieľ je potom hore pri odpočívadle vo výške asi 850 m.n.m. Pozor! Zákruty sú zradné a tak to nepreháňajte. Radšej si vychutnajte výhľad z vyhliadky, kde sú aj zaujímavé informácie o tomto nádhernom kúte Slovenska.

My sme sa nezdržali dlho, lebo sme cez obec Stratená mierili k Dobšinskej ľadovej jaskyni. Tento zaujímavý prírodný úkaz, kde ľad vydrží po celý rok (aj napriek súčasným horúčavám), sa nachádza v Stratenskej hornatine na svahu kopca Duča. Z parkoviska si treba ešte ku vchodu do jaskyne (970 m.n.m.) vystúpať do kopca, ale potom sa to oplatí. Zvlášť, ak nás príjemne schladí chlad jaskyne v týchto divokých letných sparnách. Len pozor na teplotný šok! Radšej si vezmite nejaký hrubší sveter a dlhé nohavice. Dobšinská ľadová je najväčšia svojho druhu na Slovensku.

Od jaskyne sme sa potom vrátili späť cez Stratené k Palcmanskej Maši. To je nádherné rekreačné miesto vytvorené na hornom toku riek Hnilec a je najväčšou vodnou nádržou v Slovenskom raji. Maša bola postavené v roku 1933 preto, aby akumulovala vodu pre vodnú elektráreň v Dobšinej a na vyrovnanie prietokov Hnilca. Zároveň je to naozaj veľmi obľúbené rekreačné miesto.

Ak ste toto všetko dokázali stihnúť za jeden deň ako my, tak už pred vami zostáva len cesta späť do Prešova cez krásne kľukaté cesty Slovenského rudohoria až do Spišskej Novej Vsi. Tu znova nová ŠKODA SCALA dokázala, že je nielen dievča do pohody, ale aj do dažďa. Priestranné, pohodlné auto milo prekvapilo výbornými jazdnými vlastnosťami. Hydraulické silenbloky dokazujú divy. Niet sa však čo čudovať, keď vieme, že sú z oveľa väčšej a drahšej Octavie. Vždy som mal odstup od automatickej prevodovky, no teraz som bol príjemne prekvapený jej dynamikou a pružnosťou. Jazdu len spríjemnila a moje obavy o vyššiu spotrebu sa nenaplnili. Zostali naozaj v norme. Jednoducho príjemné, kultivované rodinné auto s bohatým priestorom interiéru, ktorý neobmedzoval ani vodiča, ani posádku. Na jednu z našich ciest sme si zobrali zámerne štyri osoby, aby sme dokázali posúdiť pohodlie na zadných sedadlách. Páni a dámy, veľmi milé prekvapenie. Dostatok miesta na nohy aj na hlavu. Priam luxusný priestor, ktorý by sme čakali vo vyššej triede. Obavy zo zvažujúcej sa strechy sa nepotvrdili a aj v tomto ohľade má ŠKODA SCALA obdiv a rešpekt. Ale načo o tom toľko rozprávať. Sami si to môžete vyskúšať, ak prídete do nášho CAMEA CAR ŠKODA showroomu na Duklianskej ulici v Prešove, kde sa môžete objednať na testovaciu jazdu. Som presvedčený, že zostanete rovnako príjemne prekvapení, ako ja.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.