Bojíte sa nabíjania? Netreba!

Viete o tom, že elektromobil môžete bez obáv nabíjať aj daždi, či búrke? Nabíjací konektor a elektrický systém sú na to uspôsobené.

 

Máte, alebo ešte len uvažujete o kúpe elektromobilu? Tak vás isto budú zaujímať informácie o tom, ako je to s jeho dobíjaním. Áno, je to jednoduché. Stačí konektor zapojiť do zásuvky nabíjačky a nabíjať. Lenže, aby vám batéria slúžila čo najdlhšie a najefektívnejšie, tak je dobré vedieť aj niekoľko ďalších informácií.

„ŠKODA AUTO i ďalšie značky koncernu garantujú, že kapacita batérie po dobu najmenej ôsmich rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov neklesne pod úroveň 70 percent,“ hovorí David Pekárek, odborník mladoboleslavskej automobilky na batérie a dodáva. „Zo skúseností však vieme, že hodnoty zdravia batérie sa v uvedených intervaloch pohybujú omnoho vyššie. Všetko preto závisí od spôsobu používania vozidla.“

 

Je tak dobré vedieť, že vo všeobecnosti sa odporúča udržiavať batériu nabitú vždy na úrovni 10-80 percent jej kapacity. Batérii neprospieva dlhé odstavenie vozidla s plne nabitým alebo naopak s celkom vybitým akumulátorom. Aj dobíjanie na plných sto percent sa odporúča iba pred dlhou cestou. Systém v elektromobile vám sám poskytuje informáciu o stave a potrebe dobitia.

 

Počas dobíjania na cestách odporúčame nikdy nedobíjať na maximum. Ušetrite tým čas, pretože po dosiahnutí úrovne dobitia nad osemdesiat percent kapacity batérie sa dobíjanie výrazne spomaľuje. Batérii určite prospeje, ak ju budete s vyššími výkonmi DC nabíjania dobíjať skutočne len v nevyhnutnej miere na cestách. Inak odporúčame AC nabíjanie v domácom prostredí. Rýchle dobíjanie totiž generuje teplo, ktoré batérii neprospieva. Mimochodom, aj ceny elektriny v domácnosti sú výhodnejšie, ako tie na verejných miestach.

 

V Zime sa odporúča pred dlhšou cestou výnimočne povoliť nabitie auta na 100 percent a zároveň s časom odjazdu určiť aj teplotu, na ktorú chce mať posádka vyhriaty interiér. Auto sa nielen nabije, ale s využitím energie zo siete sa predhreje aj interiér a batéria vozidla. Rýchle nabíjanie je potom počas cesty dobré využiť vo chvíli, keď je auto po prejdenom úseku zahriate a na prevádzkovú teplotu je zahriata aj batéria. Nabíjanie tak bude v rámci možností čo najrýchlejšie. Naopak nie je dobré nechávať nabíjanie napríklad na druhý deň ráno s tým, že k rýchlonabíjačke vyrazíte pred odjazdom a teda vo chvíli, keď bude batéria studená a nabíjanie tým pádom pomalé. Predhriatie interiéru v zime, prípadne jeho vychladenie v letnom období, predĺži dojazd auta. Na udržanie nastavenej teploty bude totiž auto potrebovať menej energie, ako keď má interiér vyhriať alebo schladiť až po začiatku cesty. Je to aj komfortnejšie, pretože posádka nemusí počas prvých kilometrov v aute drkotať zubami alebo sa potiť. Mimochodom, v extrémnych teplotách treba vždy počítať s tým, že nabíjanie môže byť oproti bežným situáciám o niečo pomalšie.

 

Mali by sme si zapamätať, že batéria funguje ideálne približne od izbovej teploty vyššie a že systém chladenia či ohrievania batérie si elektromobily ŠKODA riadia celkom sami. Užívateľ sa nemusí o nič starať, teda s výnimkou spomínaného nastavenia vyhriatia alebo vychladenia interiéru pred cestou. Doma, aj na cestách, je nabíjanie už jednoduché tak, že stačí len prísť, zaparkovať a pripojiť konektor. Dodajme, že v záujme čo najefektívnejšieho domáceho nabíjania elektromobilu odporúčajú experti obstarať si domov wallbox, ktorý umožní auto nabíjať striedavým prúdom s výkonom až 11 kW.

 

Mimochodom, ako je to s tým nabíjaním v daždi? Nabíjací systém je oddelený od karosérie vozidla a počas nabíjania je uzemnený. Nabíjací konektor je konštruovaný tak, aby sa do neho nedostala voda a preto je možné ho používať aj v daždi. Takže niet sa čoho obávať.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.