V ostatných rokoch je toho snehu a ľadu síce menej, no nezaškodí si zopakovať, ako sa jazdí v zimných podmienkach a akú prípravu treba venovať vozidlu.
Začnime stručným a jasným sumárom základných povinností pred jazdou. Predpokladajme už, že máte obuté zimné pneumatiky (prípadne celoročné univerzálky). V oboch prípadoch musíte sledovať, aby minimálna hĺbka dezénu neklesla pod predpísané tri milimetre. Obutie a výhľad sú najdôležitejšie veci pri jazde. Preto nepodceňujte dôsledne očistiť všetky okná a zmiesť sneh aj z kapoty a strechy. Mimochodom, očistiť od ľadu a snehu treba aj predné svetlomety, pretože dnešné diódové svetlá nevyprodukujú dostatok tepla, aby námrazu roztopili.
Vozovku zväčša stihnú cestári upraviť a odhrnúť sneh. Aj tak však buďme pozorní a sledujme stav vozovky. Na neposolených cestách môžu byť stopy od pneumatík vozidiel, ktoré išli pred vami, pokryté vrstvou ľadu. Ten sa dá rozoznať tak, že sa cesta leskne. Myslite preto na to, že vyjazdené koľaje môžu byť pokryté ľadom. To platí aj pre hladko ujazdený sneh, ktorého priľnavosť je tiež veľmi nízka. Tento povrch je tvrdý a aj zimné pneumatiky majú problém držať s vozovkou kontakt. V takýchto podmienkach už sa odporúčajú pneumatiky s hrotmi (niektoré krajiny to majú zakázané), alebo s reťazami.
Ešte viac, ako v letných podmienkach je v zime treba dbať na dodržiavanie odstupu za vozidlom pred vami. Neraz je ťažké odhadnúť priľnavosť vozovky a tak si radšej nechávate väčší odstup, aby ste mali dostatok priestoru a času na vyriešenie nečakaných situácií.
Myslím, že veľmi potrebné je zdôrazniť aj dôraz na plynulosť. Žiadne prudké pohyby volantom, žiadne prudké brzdenie, či akcelerovanie. Na klzkom povrchu je miera priľnavosti veľmi krehká a ľahko môžete takými prudkými reakciami stratiť kontrolu nad automobilom. Nespoliehajme sa, že zo všetkým nám pomôžu moderné asistenčné systémy. Prílišná dôvera by nás mohla vyjsť príliš draho. Radšej dávajte vozidlu jasné a plynulé pokyny. Do zákrut voľte nižšiu nájazdovú rýchlosť. Pri vyšších rýchlostiach môže byť príznakom nedotáčavého šmyku napríklad absencia odporu volantu. Pritom stačí neraz len trochu ubrať plyn, aby sa pneumatiky opäť chytili a začali fungovať.
Dodajme k tomu ešte, že treba myslieť aj na vlastné pohodlie za volantom. Nešoférovať v hrubej zimnej bunde, či nevhodnej zimnej obuvi. Rovnako tak myslíme na to, že slnko je po odraze od bieleho snehu intenzívnejšie a vtedy pomáhajú slnečné okuliare. Toto sú len stručné pripomenutia a ostatné je už na vás. Želáme vám šťastnú a bezpečnú jazdu!