Viete, čo robia súťažní pretekári továrenského tímu ŠKODA MOTORSPORT počas prerušenia sezóny z dôvodu krízy spôsobenej novým koronavírusom? Fanúšikov autošportu asi neprekvapí, že namiesto užívania si voľného času sa zameriavajú na posilnenie svojho mentálneho stavu a fyzickej kondície tak, aby boli pripravení, akonáhle sa opäť začne pretekať. Továrňou podporovaný švédsky súkromník Oliver Solberg a Jan Kopecký (CZE), ktorý je majstrom sveta kategórie WRC2 z roku 2018, využívajú tento čas na to, aby ostali v tej najlepšej forme.
Pre pretekára akým je Oliver Solberg, nie je asi súčasná COVID-19 kríza žiadnym dôvodom na to, aby zostával ležať doma na gauči. V súčasnej dobe je 18-ročný pretekár tiež doma so svojou rodinou vo švédskom Torsby. Ale aj tu neustále pracuje na svojej mentálnej i fyzickej kondícii. Aby udržal svoju myseľ a telo neustále pripravené, nemôže sa iba spoliehať na rady svojho otca Pettera, ktorý bol v roku 2003 majstrom sveta v rely. Solberg junior sa zameriava aj na rôzne domáce aktivity. Pre tréning reflexov založil na internete súťaž #TheSolbergRACE. Tu sa môže tento talentovaný súťažný jazdec vo virtuálnej rely súťaži pomerať až so 4420 súpermi z celého sveta.
Ale továrňou ŠKODA podporovaný privátne jazdec sa pravidelne stará tiež o svoju fyzickú kondíciu. Doma napríklad hrá stolný tenis alebo v posilňovni pracuje na svojich svaloch. Mimo domova chodí behať do miestnej prírody.
Jan Kopecký sa intenzívne podieľal na testovanie a zdokonaľovanie vozidla ŠKODA FABIA Rally2 evo pre tím ŠKODA MOTORSPORT. Tento rok bude súťažiť za značku ŠKODA v majstrovstvách Českej republiky a počas vynútené prestávky sa tiež sústredí na posilnenie svojej psychickej a fyzickej kondície.
Tréning psychiky je pre motoršport zásadný. Prečo však musia byť rely pretekári fyzicky v dokonalej kondícii? Pri pohľade zvonku to vyzerá, že jazdec a spolujazdec "len sedí v aute". Ale na to, aby mohol ísť pretekár počas dlhých súťažných dní rýchlo, musí byť dokonale sústredený. A práve fyzická odolnosť je dôležitým prvkom pre udržanie koncentrácie jak na rýchlych asfaltových povrchoch, tak na šotolinových tratiach plných skokov, prachu a vysokých teplôt.
Aby jazdci a spolujazdci mohli po dobu niekoľkých dní dosahovať vysokých rýchlostí aj s ochrannými prilbami na hlavách, tak musia mať veľmi silné krčné svaly. Preto posádky nepodceňujú cvičenie v posilňovniach. Správny tréning vytrvalosti je tvorený cyklistikou, behom na dlhé vzdialenosti, veslovaním alebo rýchlo sa opakujúcimi cvičeniami s malými odpormi, ktoré posilňujú stabilitu a obratnosť, čo je dôležité pre udržanie správnej kontroly a reflexov za volantom súťažného vozidla. A o tom by vedeli rozprávať práve Jan Kopecký a Oliver Solberg.