Aký dojazd má váš elektromobil?

Dojazd elektromobilov je dosť diskutovanou témou. Pozrime sa bližšie na skratku WLTP a jej význam, a ukážme si názorný príklad dojazdu ŠKODY ENYAQ iV80.  

 

Narozprávalo sa toho o tom už veľa. Ako sa však vysomáriť zo všetkých tých múdrych definícií? Spotreba, ktorú výrobcovia udávajú v technických preukazoch má odchýlky a je nameraná v testovacích podmienkach. Hoci výrobcovia nemôžu predpokladať všetky podmienky z praxe, predsa sa reálny dojazd neraz dosť líši od udávaného dojazdu. A to jak v prípade spaľovacích motorov, tak elektromobilov.

 

Automobilky majú povinnosť udávať dojazd elektromobilov, alebo spotrebu paliva pri vozidlách so spaľovacími motormi, podľa normovaného cyklu. V minulosti to bol cyklus NEDC, no v súčasnosti sa používa testovací harmonogram WLTP, respektíve cyklus WLTC (súčasťou normy WLTP je okrem laboratórneho cyklu WLTC aj cyklus RDE v skutočnej premávke). Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. WLTP tak využíva vyššie rýchlosti, je dynamickejší a zohľadňuje aj reálnu hmotnosť auta.

 

Testovací cyklus WLTC však naďalej zostáva laboratórnou záležitosťou. Ide o to, aby  zákazníci mohli porovnať údaje o dojazde či spotrebe nielen naprieč modelmi jednej automobilky, ale aj medzi vozidlami rôznych značiek. Je vysoko pravdepodobné, že pri porovnaní dvoch modelov bude mať auto s udávaným vyšším dojazdom v cykle WLTP aj vyšší praktický dojazd.

 

„Príčiny, kvôli ktorým vznikajú odchýlky, môžeme zhrnúť v podstate do štyroch kategórií. Prvou je fyzika vozidla, teda aerodynamika, hmotnosť, valivý odpor. Druhou sú okolité podmienky, teda počasie a vonkajšia teplota. Dôležitý je pritom aj jazdný štýl šoféra a samozrejme profil trate, ktorý môže byť v praxi často náročnejší, ako testovací,“ vysvetľuje Ján Beneš. „Všeobecne možno povedať, že nižšiu spotrebu a vyšší dojazd zabezpečuje plynulá predvídavá jazda bez prudkých akcelerácií v teplom počasí, bezvetrí a na rovnej trati s nenaloženým autom.“

 

To je pekné, ale vodiči sa v takýchto ideálnych podmienkach väčšinou nepohybujú. V praxi väčšinou do hry vstupujú faktory, ktorých vplyvom sa spotreba vozidla, oproti udávanej hodnote, zvyšuje a dojazd logicky klesá. Ako to teda je?

 

Skôr, než sa pokúsite vypočítať si spotrebu vášho elektromobilu ŠKODA ENYAQ, musíme si ešte povedať čo všetko má vplyv na eletromobily. Je jasné, že pri elektromobiloch teplota ovplyvňuje dojazd a spotrebu výraznejšie ako pri autách so spaľovacím motorom. Vonkajšia teplota totiž ovplyvňuje jednak samotnú efektivitu práce trakčnej batérie, ako aj potrebu vykurovania alebo chladenia interiéru. S chladením či vykurovaním testovací cyklus nepočíta.

 

„Pre samotnú trakčnú batériu je ideálna pracovná teplota (vnútri batérie – moduly článkov) v rozmedzí zhruba 10 – 35 °C. Pri vyšších teplotách už bude aktivované chladenie batérie pomocou vysokonapäťového klímakompresoru, čo zvyšuje spotrebu elektrickej energie. Pri nižších teplotách v dôsledku povahy chemických procesov v li-iónových článkoch, ktoré prebiehajú pomalšie, sú nabíjací i vybíjací výkon batérie postupne obmedzované. Tým pádom napríklad klesá aj efektívnosť rekuperácie. Preto je pri teplotách pod nulou potrebné batériu aktívne vyhrievať (pomocou vysokonapäťového vodného kúrenia),“ vysvetľuje David Pekárek z oddelenia Vysokonapäťových energetických systémov ŠKODA AUTO. „Pre elektromobil je ideálne slnečné jarné alebo jesenné počasie, keď má slnko práve toľko energie, aby interiér vyhrialo na príjemnú teplotu bez využitia kúrenia či klimatizácie. V takomto prípade nebude aktívne vyhrievanie alebo chladenie vyžadovať ani trakčná batéria.“

 

Samozrejme, že batériu ovplyvňuje aj spôsob jazdy. Jazda štýlom brzda/plyn dokáže akumulátor zahriať natoľko, že bude potrebné jeho chladenie aj za inak chladného počasia. Šofér tak môže spotrebu vlastnými vstupmi značne ovplyvniť. Vysokú spotrebu energie logicky spôsobuje aj vysoká rýchlosť jazdy.

 

Aby ste sa v tom čo najlepšie zorientovali, pokúste sa sami vypočítať prostredníctvom našej inteligentnej kalkulačky. Zadefinujte parametre vašej ŠKODY ENYAQ a nakonfigurujte konkrétne  podmienky. Na základe tohto pochopenia budete potom schopní ešte lepšie manažovať svoj dojazd a spotrebu svojho elektromobilu.

Inteligentná kalkulačka dojazdu elektromobilov značky ŠKODA

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.