Akú farbu preferujete vy?

Najčastejšie predávanými farbami vozidiel automobilky ŠKODA AUTO je čierna Magic s perleťovým efektom, šedá metalíza Quarz, biela Candy, strieborná metalíza Brilliant a biela metalíza Moon. Týchto päť farieb víťazí u zákazníkov v posledných rokoch aj napriek tomu, že ŠKODA AUTO patrí medzi výrobcov s najširšou škálou farebných odtieňov. Základnú ponuku tvorí pätnásť farieb, no keď spočítame všetky odtiene a laky na želanie zákazníka, tak sa dopracujeme k číslu 67!

Myslíte si, že je to luxus? Kdeže, farby na nás pôsobia viac, ako si myslíme. O vplyve farieb vedeli už starí Gréci. Už v piatom storočí pred Kristom prisudzoval Hippokratés jednotlivým povahám (sangvinikom, flegmatikom, cholerikom a melancholikom) rôzne farby. Farebná škála sa pri osobných testoch v psychológii používa doteraz. Pesimisti inklinujú viacej k tmavým farbám a optimisti zasa k svetlým. Podobné to však je aj podľa pohlavia, keď muží radšej tmavé a ženy svetlejšie farby.

Zaujímavá je jedna štúdia, ktorá vraví o vnímaní teploty podľa farieb. Ľudia v rozpálenom aute neznižovali príliš teplotu klimatizácie, keď mali interiér v „studených“ farbách akými sú fialová, modrá, či zelená. Ľudia s interiérom s červenou, či žltou farbou vnímali teplo oveľa intenzívnejšie.

Z hľadiska výroby medzi farbami nie je veľký rozdiel, vraví Pavel Mizera, vedúci lakovne v Mladej Boleslavi. „Prvá vrstva je fosfát, ktorý slúži na umytie karosérie. Potom sa auto ponorí do protikoróznej kúpele a v nasledujúcom procese sa tesní plastmi. Až potom ide základná farba a na ňu krycí lak. Celý proces sa uzatvára voskovou konzerváciou dutín.“

V závode v Kvasinách v tomto roku spustili novú modernú technológiu lakovania, ktorá je presnejšia a úspornejšia. „Namiesto stlačeným vzduchom sa farba aplikuje elektrostaticky. To znamená, že farba sa nabije v hlave robota, aby lepšie priľnula ku karosérii. Výsledkom je vysoká kvalita a šetrnosť s farbou,“ popisuje proces Pavel Mizera.

Na model ŠKODA OCTAVIA sa aplikuje štrnásť kilogramov náterového materiálu, pričom však farba tvorí iba tri kilogramy! Je to teda výrazná úspora. Zaujímavé je tiež to, že po aplikácii PVC a vosku je auto pri výjazde z lakovne ťažšie asi o tridsať kilogramov. Pri každom aute sa potom prevádza kontrola, ktorú majú na starosti špecialisti na to školení. Najnovšie sa auto skenuje pomocou 36 kamier, ktoré monitorujú vonkajší povrch karosérie pomocou svetelného lúča. Prípadné nedostatky sa odstraňujú okamžite na mieste.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.