Dnes vám, na príklade vozidla druhej generácia ŠKODY KODIAQ, krok za krokom prezradíme jednotlivé fázy výroby automobilov.
Ako isto viete, druhá generácia úspešného českého SUV ŠKODA KODIAQ vzniká v závode ŠKODA AUTO v Kvasinách. Vozidlo zákazníkom ponúka výrazne moderný dizajn, sedem miest pre cestujúcich, neuveriteľných 910 litrov batožinového priestoru a celý rad prvkov Simply Clever, či pokročilých asistenčných a bezpečnostných systémov. Pod kapotou môže mať výkonné benzínové, naftové a vo veľkom SUV prvýkrát aj plug-in hybridné pohonné jednotky s výkonmi od 110 do 150 kW. V druhej generácii nechýba ani športová verzia RS, ktorú poháňa obľúbený motor 2.0 TSI EVO s výkonom 195 kW, čo je o 15 kW viac ako mal jeho predchodca. Samozrejmosťou je automatická prevodovka DSG a nechýba ani pohon všetkých kolies. Poďme teraz spolu na chvíľu na malú exkurziu do výroby, aby sme si predstavili postup výroby takého to vozidla.
Krok č. 1 - Karoséria
Celý proces sa začína vo zváračskej dielni, kde priemyselné roboty pomocou bodovej technológie spájajú jednotlivé diely, ako sú predná a zadná podlaha, postranné časti a strecha. Výsledkom je karoséria, ktorá je veľmi pevná a rozmerovo presná.
Krok č. 2 - Lakovanie
Zo zvarovne putuje karoséria do lakovne, kde prejde najprv odmastením a potom v špeciálnom kúpeli dostane antikorózny náter. Lakovacie roboty následne nanášajú základný lak, tzv. plnič, a po jeho zaschnutí a kontrole nasleduje vrstva farebného laku.
Krok č. 3 - Montáž čelného skla a čalúnenia
Karosériu teda máme predpripravenú a môžeme začať montovať. V tejto fáze sa namontuje čalúnenie (to stropné by už inak do auta neprešlo) a hneď za ním pracovníci na linke montujú čelné a zadné sklo, ktoré sa lepí na pripravenú karosériu.
Krok č. 4 - Prístrojová doska
Nasleduje montáž prístrojovej dosky, ktorá vkladá už celá zostavená s prístrojovým štítom, displejom infotainmentu, priehradkou spolujazdca a ďalšími prvkami. Na toto slúži špeciálny manipulátor. Chýba už len volant, ktorý Kodiaq dostane neskôr.
Krok č. 5 – „Svadba“
Prečo „svadba“? Tak sa totiž v žargóne vraví celej operácii spojenia podvozkovej zostavy s karosériou. Motor, prevodovka, hnacie hriadele a nápravy, nádrž a ďalšie prvky sa totiž do vozidla nemontujú jednotlivo, ale ako jeden celok - naraz.
Krok č. 6 - Maska
Základ už máme pripravený a teraz mu dáme tvár. Prichádza na rad chladič, predná časť (maska) a zadná časť. Na svoje miesto putujú najskôr svetlomety, potom zostava predného nárazníka s maskou chladiča. Auto dostalo svoju podobu.
Krok č. 7 - Kolesá
Aké by to bolo auto bez kolies? Krok č. 7 je ten správny čas na montáž kolies. Na výrobnej linke ho uľahčujú manipulátory, ktorých silné ramená zdvihnú kolesá s pneumatikami a pracovník ich navedie na miesto, kde vykoná prvé uchytenie. Potom už stačí len vložiť skrutky a všetky naraz utiahnuť.
Krok č. 8 - Sedadlá a volant
Kým ešte nie sú namontované dvere, zasúva a usádza špeciálne manipulačné rameno na svoje miesta ťažké sedadlá. Ako prvé sa dovnútra vkladá sedadlo vodiča. A teraz je čas, aby poverený pracovník konečne nainštaloval volant.
Krok č. 9 - Dvere
Dvere prichádzajú na rad ako posledné. Montujú sa kompletné, teda so sklom, čalúnením a všetkou elektrickou výbavou. Pomocou manipulačného ramena pracovník „chytí“ dvere zvnútra, ako keby s nimi chcel do auta nastúpiť, a prichytí ich na miesto.
Krok č. 10 - Oživenie
Posledným krokom vozidla na výrobnej linke je jeho naštartovanie a záverečná kontrola. To znamená, že najskôr sa auto oživí pomocou softvéru. Urobí to pracovník pomocou špeciálneho prenosného zariadenia.
Krok č. 11 - Kontrola a polygón
V aute už začal pulzovať život a je čas prekontrolovať, či všetky jeho funkcie fungujú správne. Najprv sa to udeje v svetelnom tuneli, kde pracovníci skontrolujú, či je všetko v poriadku. Potom už auto s testovacím vodičom odchádza na skúšobný polygón kvality. Ten preverí, či správne funguje agregát, brzdy a ovládanie vozidla. Ak je všetko v poriadku, tak začína cesta vozidla za jeho zákazníkom.