Airbagy a vozidlá ŠKODA

Onedlho airbagy vo vozidlách ŠKODA oslávia 30 rokov. Viete kde sú umiestnené vo vašom vozidle, ako fungujú a na čo si dávať pozor?

 

Ešte v roku 1953 si prvý airbag na svete dal patentovať Američan John W. Hetrick, no nezávisle na sebe, asi o sto dní neskôr, podobný patent, obidva fungovali na princípe stlačeného vzduch, získal Nemec Walter Linderer. Boli to prvé pokusy a preto mali svoje nedostatky. Princíp výbušnej patróny vyvinul o desať rokov neskôr (1964) šikovný Japonec Jasuzaburou Kobori. Zásadný však bol elektromagnetický senzor,  ktorý v roku 1967 predstavil ďalší Američan, Allen Breed. A práve v Spojených štátoch sa začala sériová výroba airbagov v roku 1973. Mladá Boleslav začala montovať airbagy do vozidiel ŠKODA FELICIA v roku 1995, ako voliteľnú výbavu. Išlo vtedy iba o čelný airbag.

 

Súčasné automobily českej značky ponúkajú vybavenie airbagom v štandardnej výbave a niektoré vozidlá majú až desať airbagov. Samozrejmosťou sú čelný airbag vodiča vo volante a airbag spolujazdca zakomponovaný v palubnej doske. Ďalej vozidlá majú bočné airbagy, ktoré sa umiestňujú do vonkajších bočníc sedadiel (vpredu, ale môžu byť aj vzadu) alebo airbagy hlavové. Tie sú pre celé auto dva a taký vak pokrýva vždy na každej strane kompletnú plochu bočných okien. Ďalší je kolenný airbag (typicky u vodiča, ale môžu byť aj na strane spolujazdca) a tiež airbag stredový, ktorý sa nafúkne do priestoru medzi vodičom a spolujazdcom.  Nuž bezpečnosť na prvom mieste.

 

Ako fungujú nám pomôže pochopiť špecialistka z Technického vývoja Škoda Auto Hana Cwierzová. „Veľké vaky pred vodičom či spolujazdcom, sa nafukujú pomocou pyrotechnickej patróny a vyvíjača plynu. Jednoducho sa tu horením rýchlo vyrobí veľký objem plynu. Airbagy s rozdielnou konštrukciou, akou sú hlavové, kolenné alebo stredové, využívajú patróny so stlačeným plynom a princíp adiabatickej expanzie, čiže rozpínanie plynu. Detekciu vykonávajú rôzne senzory vozidla a situáciu vyhodnocuje riadiaca jednotka. Tá následne rozhoduje o tom, ktoré airbagy majú byť aktivované.“

 

Tu je veľmi zaujímavé vedieť, že systém je nastavený tak, že od úvodnej detekcie k rozhodnutiu riadiacej jednotky uplynie len niekoľko milisekúnd! Ďalšie desiatky milisekúnd trvá plnenie vzduchových vankúšov. Hlavový airbag je plný za 25 až 35 milisekúnd, airbag vodiča sa nafúkne za 30 až 40 milisekúnd. V závislosti od typu kolízie sa vo vozidle môžu nafúknuť rôzne airbagy či ich kombinácie.

 

Pozor! Airbagy správne fungujú iba ak sú cestujúci pripútaní bezpečnostnými pásmi! Každý by mal vedieť, kde sú v jeho vozidle umiestnené airbagy. Nemali by sme na nich ukladať žiadne predmety. Určite nikto z nás si neželá zisťovať, čo dokáže spôsobiť mobil položený na palubnej doske v prípade vystrelenia airbagu. Rovnako tak sa neodporúča vykladať si nohy na palubnú dosky počas jazdy. A tí, ktorí vozia na prednom sedadle detskú sedačku, tak by rozhodne nemali zabúdať vypínať airbag pred sedadlom spolujazdca.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.