60 rokov Š1000 MB v Škoda Múzeu

Odteraz až do januára 2025 sa v Škoda Múzeu môžete zoznámiť s príbehom práve 60-ročnej legendy ŠKODY 1000 MB, ktorá v dobe svojho vzniku patrila k špičke vo svojej triede.  

 

Bolo to presne v roku 1964, keď bol verejnosti predstavený moderný rodinný automobil československej výroby - Škoda 1000 MB. Práce sa začali už v polovici 50. rokov a predstavovali dlhý rad prototypov s rôznymi variantmi pohonu, v dvoj- aj štvordverovej konfigurácii, a náročný vývoj zahŕňajúci aj testovanie v extrémnych klimatických podmienkach vyústili do prvého sériového vozidla Škoda s modernou samonosnou karosériou s motorom vzadu.  Vlastne, išlo o prvý skutočne veľkosériový automobil českej histórie, vyrábaný v počte viac ako 100 tisíc kusov ročne! ŠKODA 1000 MB patrila v čase svojho vzniku, vďaka vysokej úrovni techniky, komfortu i designu, k špičke vo svojej triede. Napokon, veď jeho nadčasová elegancia budí pozornosť ešte aj dnes.

 

Lenže veľký úspech ŠKODY 1000 MB by bol iba polovičný bez moderných výrobných technológií, vrátane unikátneho českého patentu na tlakové liatie hliníka, ktorý sa v európskej veľkosériovej produkcii automobilov uplatnil prvýkrát práve pred 60 rokmi v Mladej Boleslavi! A nešlo o jedinú zaujímavú technológiu, ŠKODA 1000 MB vznikala v úplne novej časti mladoboleslavského výrobného závodu, v areáli s rozlohou 80 hektárov. Od apríla 1964 až do augusta 1969 bolo vyrobených vyše 443 tisíc populárnych „Embéčiek“, z ktorých väčšina mierila k zákazníkom v zahraničí (dokonca aj k „protinožcom“). Osvedčená technická koncepcia, ktorá svoje prednosti preukázala aj na tratiach náročných závodov a súťaží, sa v modernizovanej podobe stala základom produkcie po nasledujúce štvrťstoročie.

 

Mimochodom, kvapalinou chladený štvorvalcový motor s rozvodom OHV a výkonom 27 kW (37 k) (poznámka: od roku výkon 32 kW (43 k.), ktorý bol uložený vzadu za nápravou, mal zdvihový objem 988 cm3. Moderné technické riešenie motora v spojení s nízkou hmotnosťou vozidla (755 kg), prinieslo ambicióznu spotrebu 7-8 litrov benzínu na 100 km. Vozidlo malo maximálku 120 km/h.  

 

ŠKODA 1000 MB bola verejnosti predstavená 21. marca 1964, po dvoch rokoch náročných skúšok v rôznych extrémnych podmienkach. Vývoj prešiel niekoľkými prototypmi, ktoré návštevník Škoda Múzea v Mladej Boleslavi teraz tiež môže vidieť spolu zo sériovými vozidlami, ale aj monopostami F3. Špecializovaná výstava na počesť legendárnej ŠKODY 1000 MB je teraz otvorená každý deň od 9:00 do 17:00 hodiny a výstava potrvá až do 5. januára 2025.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.