5-hviezdičiek Euro NCAP pre Škodu Octavia

ŠKODA OCTAVIA obhájila päťhviezdičkový výsledok, za ešte prísnejších podmienok testovacieho roku 2022, v nezávislom európskom programe hodnotenia nových vozidiel (Euro NCAP).

 

Štvrtá generácia vozidla ŠKODA OCTAVIA úspešne obhájila päťhviezdičkové hodnotenie v referenčnom teste Euro NCAP, ktorý testuje bezpečnosť pri náraze, aj po sprísnení podmienok testovania. Jednoznačne tak potvrdila povesť jedného z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede. ŠKODA OCTAVIA získala 81% z maximálneho počtu bodov a tento výsledok bude platný v krajinách Európskej únie, vo Veľkej Británii a v Nórsku až do konca roku 2028.

 

OCTAVIA získala 86 % z maximálneho možného počtu bodov aj za ochranu dospelých cestujúcich a 84% za ochranu detí. A pokiaľ ide o hodnotenie štandardne dodávaných bezpečnostných asistenčných systémov, OCTAVIA dokonca vylepšila skóre oproti roku 2019 zo 79 % na 81 %. Maximálny počet piatich hviezdičiek v teste získali aj dve predchádzajúce generácie modelu OCTAVIA. Od roku 2008 dosiahlo najvyššie hodnotenie všetkých 14 nových modelov značky ŠKODA.

 

Treba povedať, že od júna 2022 ŠKODA AUTO vylepšila bezpečnostnú výbavu modelu ŠKODA OCTAVIA. Od tej dobru sú všetky modely OCTAVIA aj OCTAVIA COMBI štandardne vybavené centrálnym airbagom medzi vodičom a spolujazdcom a kolenným airbagom vodiča. Najnovšia generácia asistenčných systémov navyše automaticky spúšťa brzdný manéver v prípade nebezpečenstva stretu na križovatkách alebo kontaktu s cyklistom idúcim naprieč jazdným pruhom. Asistent rozpoznania únavy vodiča Driver Alert teraz vydáva okrem vizuálneho aj zvukové varovanie.

 

Nové testovacie predpisy Euro NCAP, ktoré platia od roku 2020, sú náročnejšie ako predchádzajúce, podľa ktorých OCTAVIA štvrtej generácie získala päťhviezdičkové hodnotenie prvýkrát. Cieľom vykonaných zmien je dosiahnuť ešte presnejšiu zhodu so skutočnými nehodami a znázorniť ich následky. Až do roku 2019 spočívala skúška čelného stretu v náraze vozidla do pevnej steny s deformovateľnou bariérou pri rýchlosti 64 km/h. Od začiatku roku 2020 sa pri skúške používa pohyblivá bariéra s hmotnosťou 1 400 kg idúcou rýchlosťou 50 km/h proti protiidúcemu vozidlu, ktoré tiež ide rýchlosťou 50 km/h. Okrem toho sa na mieste vodiča používa nová generácia skúšobnej figuríny THOR-50M (Test device for Human Occupant Restrain). Na figuríne sa dosiahol významný pokrok v oblasti biologickej vernosti a snímania a zodpovedá priemernému dospelému mužovi s hmotnosťou 76,6 kg. Pri bočnom nárazovom teste bola rýchlosť bariéry zvýšená z 50 km/h na 60 km/h, pričom jej hmotnosť narástla o 100 kg na 1400 kg. Tieto zmeny znamenajú, že množstvo kinetickej energie, ktoré musí testované vozidlo bezpečne absorbovať, je o 55 % väčšie ako predtým. Zvýšili sa tiež požiadavky na autonómne núdzové brzdenie, aby napríklad zahŕňalo viac typov križovatiek a tiež ochranu pred zrážkou s cyklistom, ktorý prechádza cestou v pravom uhle k smeru jazdy a vychádza spoza prekážky. Rozsah rýchlostí pre scenáre autonómneho brzdenia bol rozšírený o 10 a 15 km/h. Novo sa vyhodnocuje aj bezpečnosť po nehode. To okrem iného zahŕňa podporu zapojených záchranných zložiek prostredníctvom bezpečnostných informácií v piatich jazykoch a funkciu eCall+ pre automatickú komunikáciu s pripojenými záchrannými zložkami. Testovaná je aj multikolizná brzda a asistent rozpoznania únavy vodiča Driver Alert, ktorý poskytuje audiovizuálne varovanie. Konečný výsledok vychádza z kombinácie jednotlivých hodnotení v štyroch kategóriách: ochrana dospelých cestujúcich, ochrana detí, ochrana zraniteľných účastníkov cestnej premávky a bezpečnostné asistenčné systémy.

 

Pre úplnosť ešte dodajme, že Európsky program hodnotenia nových automobilov (Euro NCAP) so sídlom v belgickej Lovani je program založený v roku 1997 ministerstvami dopravy, automobilovými klubmi, poisťovacími asociáciami a výskumnými ústavmi z ôsmich európskych krajín. Vykonáva nárazové skúšky súčasných vozidiel a hodnotí ich aktívnu a pasívnu bezpečnosť, ako aj bezpečnosť pri záchrane a vyslobodzovaní. Zatiaľ čo pôvodne sa hodnotili iba výsledky nárazových testov, teraz má v celkovom hodnotení väčšiu váhu hodnotenia aktívnych bezpečnostných systémov a tiež asistenčných systémov vodiča. Až do roku 2019 sa kritériá hodnotenia sprísňovali každé dva roky. Od roku 2020 platia trojročné intervaly, ktoré teraz zahŕňajú nielen scenáre aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ale aj aspekty terciárnej bezpečnosti, ako je tiesňové volanie a informácie pre integrovaný záchranný systém o vozidlách poškodených nehodou.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.