30 rokov od položenia základného kameňa

Vstupom koncernu VW do automobilky Škoda v roku 1991 začal rozsiahly investičný program. Jedným z kľúčových míľnikov bolo uvedenie prelomového modelového radu Octavia, pre ktorý vznikla úplne nová výrobná linka.

 

Vo februári je to presne tridsať rokov čo položili základný kameň pre túto novú výrobnú halu (linku). Bola to veľká sláva za účasti prezidenta Českej republiky Václava Havla i predsedu predstavenstva koncernu Volkswagen, Ferdinanda Piëcha. Investícia dosiahla 11 miliárd korún a výroba v hale M13 sa rozbehla už v septembri 1996.

 

Táto moderná, vysoko flexibilná výrobná linka sa dnes prispôsobuje meniacim sa požiadavkám zákazníkov a vyrába modely Octavia s výkonnými spaľovacími motormi, rovnako ako plne elektrické modely Enyaq a Elroq. „Pred tridsiatimi rokmi bol položený základný kameň našej modernej montážnej haly M13, ktorá s modelom Octavia začala novú kapitolu úspešného príbehu spoločnosti Škoda Auto. Vďaka špičkovým technológiám, inovatívnemu modulárnemu výrobnému systému a silnému dôrazu na udržateľnosť prináša táto investícia koncernu Volkswagen spoločnosti Škoda Auto aj naďalej prospech. Dnes Octavia stále schádza z výrobnej linky M13, a to aj ako mild-hybrid, vedľa našich plne elektrických modelov Elroq a Enyaq. Vďaka tejto flexibilite zostáva mladoboleslavský závod Škoda jedným z najefektívnejších výrobných závodov v Európe s ročnou kapacitou haly M13 približne 330 000 vyrobených vozidiel,“ vraví člen predstavenstva ŠKODA AUTO za výrobu a logistiku, Andreas Dick.

 

Samotná výstavba haly, za ktorej architektonickým riešením stál ateliér Güntera Henna z Mníchova, trvala približne 1,5 roka. Otvorenie prebehlo už 3. septembra 1996 a v tej dobe to bol jeden z najmodernejších výrobných závodov v Európe. Vďaka mnohým významným investíciám a transformácii na e-mobilitu ním zostáva aj dnes. Vďaka modulárnemu prístupu k výrobe je montážny proces optimalizovaný prepravou karosérií po dopravníkovom páse cez hlavnú časť haly, kde boli na určených stanovištiach podľa princípu just-in-time inštalované kompletné konštrukčné diely a podskupiny (napríklad: motory, sedadlá alebo kolesá). Tento systém priniesol vysokú efektivitu aj značnú úsporu nákladov. V súvislosti s novou výrobnou linkou došlo aj k zásadným investíciám do modernizácií prevádzok lisovne, zvárovne a stavbe novej lakovne. Tým, že ŠKODA vyrába v okolí aj batérie pre plne elektrické modely ďalších modelov koncernu Volkswagen, vytvára ďalšie synergie, ktoré prinášajú prospech zákazníkom aj jej obchodnému modelu.

 

Model Škoda Octavia, pre ktorý bola M13-postavená, bol na trh uvedený už v roku 1996. Z novej továrenskej haly, ktorá disponovala výrobnou plochou 32 000 m 2 a mala štartovaciu ročnú kapacitu 90 000 vozidiel, začali od 3. septembra 1996 vychádzať modely Škoda Octavia prvej novodobej generácie. Tento úplne nový model zásadne zmenil doterajšie smerovanie značky a odštartoval cestu ku skutočnému globálnemu úspechu mladoboleslavskej automobilky. Škoda Octavia vychádzala z platformy PQ34 koncernu Volkswagen a vďaka tomu mala prístup k širokej škále najmodernejších komponentov, či už išlo o pohonné ústrojenstvo, výbavu alebo oblasť bezpečnosti. Octavia tak ako prvé vozidlo značky ŠKODA dostala do výbavy aj bočné airbagy, ktoré boli do tej doby bežné len vo vozidlách vyšších tried, a premiérovo sa vďaka nej vo vozidle značky ŠKODA objavil aj elektronický stabilizačný program ESP. Tento modelový rad, ktorý je aktuálne už vo štvrtej novodobej generácii, je dodnes bestsellerom značky.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.