India sa stáva pre koncern druhým pilierom mimo Európu a pomáha využívať ďalší predajný potenciál v krajinách ASEAN, na Blízkom východe a v Indo-Pacifiku. ŠKODA AUTO vstúpila na veľmi dynamický indický trh pred 25 rokmi!
Už začiatkom roka 2000 položila česká automobilka ŠKODA AUTO základný kameň svojho závodu v Čhátrapati Sambhajinagaru (do roku 2022 Aurangábád) a ako prvá značka koncernu Volkswagen sa presadila na miestnom trhu. Prvým modelom montovaným na mieste sa stala Škoda Octavia. K dnešnému dňu sa India stala kľúčovým trhom v rámci internacionalizačných plánov spoločnosti ŠKODA, ktorý jej pomáha efektívne využívať existujúci predajný potenciál napríklad v krajinách ASEAN, na Blízkom východe, v Austrálii alebo na Novom Zélande. ŠKODA AUTO v mene koncernu Volkswagen od roku 2018 spoločne zastrešuje všetky aktivity v tomto regióne. V súčasnej dobe značka v Indii vyvinula a lokálne pre Indiu vyrába tri modely založené na lokalizovanej platforme MQB A0-IN: Kushaq, Slavia a najnovšie kompaktný SUV Kylaq, ktoré rozširuje modelový rad o populárny segment vozidiel s dĺžkou pod 4 metre.
„Vychádzali sme z 25 rokov skúseností v Indii a urobili z tohto prosperujúceho trhu základný kameň našej medzinárodnej stratégie rastu. Vďaka obrovskému množstvu talentov, rastúcemu dopytu spotrebiteľov a prístupu na ďalšie trhy sa India stáva naším druhým pilierom mimo Európy a pomáha nám využívať ďalší predajný potenciál v krajinách ASEAN, na Blízkom východe a v Indo-Pacifiku,“ vraví predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO Klaus Zellmer a pokračuje. „Značka Škoda je v Indii pozoruhodnou značkou od nášho vstupu na trh s modelom Octavia v roku 2001. Teraz vyrábame v dvoch závodoch. Špeciálne pre Indiu sme uviedli na trh tri úplne nové modely, pri ktorých sme dosiahli lokalizáciu až 95 percent: Škoda Kushaq, Slavia a nedávno kompaktný SUV Kylaq, ktoré dopĺňa model Kodiaq, ktorý predávame aj prostredníctvom rastúcej dílerskej siete. Za posledné dva roky sme zvýšili počet kontaktných miest pre zákazníkov v celej krajine o 35 %. India tiež prispieva ku globálnym cieľom udržateľného rozvoja spoločnosti Škoda Auto. Jeden závod už funguje výhradne na zelenú energiu, zatiaľ čo závod v Pune rozšíril svoj fotovoltaický systém, ktorý zaisťuje až 30 % potreby elektrickej energie. Chcem poďakovať všetkým našim indickým kolegom za to, že pomáhajú poháňať ďalšiu etapu nášho rastu, a najmä našim zákazníkom za ich dôveru v naše výrobky. S týmto nadšením môžeme v nasledujúcich 25 rokoch dosiahnuť ešte väčšie úspechy!“
Prvým modelom značky ŠKODA predstaveným indickým zákazníkom bola prvá generácia modernej Octavie, montovaná z dovezených dielov v prenajatých priestoroch súbežne s výstavbou závodu v Čhatrapati Sambhajinagare. Postupom času priťahovali pozornosť indických zákazníkov aj ďalšie modely značky (Fabia, Rapid, Superb, Kodiaq). Rozhodujúci krok pre značku ŠKODA v Indii prišiel v roku 2018, keď ju koncern Volkswagen poveril spoločným vedením všetkých koncernových aktivít na trhu. V rámci toho dostala ŠKODA za úlohu vyvinúť platformu MQB-A0-IN, určenú výhradne pre indický trh. Prvým vozidlom postaveným na tejto platforme bol model Kushaq, ktorý sa začal vyrábať v roku 2021 v Pune.
Len o rok neskôr bol na trh uvedený sedan Slavia, ktorého vývoj a výroba prebiehali aj v Pune. Najnovším prírastkom do portfólia značky ŠKODA pre indický trh je SUV Kylaq, prvý model značky Škoda v populárnom segmente vozidiel s dĺžkou pod 4 metre, ktorý tvorí takmer 50 % predajov automobilov na indickom trhu. Nový model získal 10 000 objednávok v priebehu iba desiatich dní od svojho uvedenia na trh!
Indický trh sa medzitým vyvinul na jeden zo strategických kľúčových trhov pre spoločnosť ŠKODA a strategický uzol pre širší región ASEAN, Blízky východ, Austráliu a Nový Zéland. Okrem montážnych liniek v Čhátrapati Sambhajinagare a výrobného závodu v Púne tu Škoda zriadila Technologické centrum. Okrem toho Škoda v októbri 2023 otvorila moderný logistický areál na vývoz komponentov napríklad do Vietnamu, na ktorý spoločnosť vstúpila v roku 2023. Udržateľná výroba je pre Škodu hlavnou prioritou, a to aj v jej indických závodoch. Závod v Chhatrapati Sambhajinagar funguje výhradne na zelenú energiu, zatiaľ čo závod Chakan v Pune je stále na ceste k dosiahnutiu CO2 neutrality do roku 2030. Okrem toho tento 500 hektárový areál poskytuje životné prostredie prostredie pre viac ako 300 druhov rastlín, stromov a zvierat. Okrem toho spoločnosť aktívne zapája miestnych dodávateľov v Indii a zohráva aktívnu úlohu v rozvoji infraštruktúry, podpore vzdelávania a sociálnych iniciatív. V závode v Pune ŠKODA rozšírila svoj fotovoltaický systém, ktorý je teraz schopný vyrobiť až 26,6 GWh elektrickej energie ročne, čo pokrýva až 30% spotreby elektrickej energie v závode.
Kvalita a povesť vozidiel značky ŠKODA v Indii sa odráža nielen vo veľkom záujme zákazníkov, ale aj v rade prestížnych ocenení. Napríklad model Škoda Slavia bol v roku 2022 vyhlásený indickým Sedanom roka a v súťaži Acko Drive Awards získal titul Auto roku 2023.