25 rokov úspechu ŠKODY FABIA

Prvá generácia ŠKODY FABIA bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte, kde si vďaka moderným technológiám rýchlo získala priazeň zákazníkov. Nasledujúce tri generácie úspešne nadviazali na úspechy prvej generácie a do dnešného dňa sa z tohto modelu predalo takmer 5 miliónov kusov!

 

Pripomeňme si preto aspoň v skratke všetky štyri generácie tohto úspešného vozidla z Mladej Boleslavi. Začneme logiky prvou generáciou, ktorá už v čase svoje svetovej premiéry patrila medzi hlavné ťaháky Autosalónu. Odbornej verejnosti bola predstavená v podobe päťdverového hatchbacku s dĺžkou 3960 mm, ako nástupca modelu Škoda Felicia. Necelý rok po premiére nasledovala karoséria kombi a v roku 2001 sa do výroby dostal aj sedan. Na dizajne prvej generácie modelu Fabia pracoval tím približne dvoch desiatok dizajnérov pod vedením vtedajšieho šéfdizajnéra Škody Dirka van Braeckela. ŠKODA FABIA prvej generácie dostala k dispozícii modernú platformu pre malé automobily s označením PQ24 a širokú paletu pohonných jednotiek. Jej vrcholom bolo predstavenie športového variantu RS s turbodieselom 1,9 TDI s výkonom 96 kW v marci 2003 na autosalóne v Ženeve.

 

Na druhú generáciu ŠKODY FABIA sme nemuseli čakať dlho. Prišla už na jar 2007, keď bola predstavená na ženevskom Autosalóne. Vozidlo vychádzalo z podvozkovej platformy prvej generácie, avšak mierne narástla do dĺžky (+22 mm) i výšky (+47 mm). O polrok neskôr, v septembri 2007, bola verejnosti odhalená aj praktická verzia kombi. Verzia Scout s outdoorovým vzhľadom obohatila ponuku v roku 2009. Facelift druhej generácie modelu ŠKODY FABIA potom nasledoval v roku 2010. V rovnakom roku ŠKODA AUTO prišlo aj s verziou RS s benzínovým preplňovaným motorom 1,4 TSI (132 kW) – v oboch karosárskych variantoch. Dodajme, že prvýkrát dostal práve tento modelový rad verziu Monte Carlo. Táto generácia sa vyrábala do roku 2014.

 

Azda najúspešnejšou bola tretia generácia ŠKODY FABIA, ktorá bola dielom vtedajšieho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa a svoju premiéru zažila v októbri na Autosalóne v Paríži. Aj táto verzia ťažila po technickej stránke z modernej platformy PQ26 a vďaka svojim ostejším a dynamickejším rysom narástla do šírky o deväť milimetrov a znížila sa o hneď o tri centimetre! Ani v tejto generácii v ponuke nechýbalo praktické prevedenie kombi, outdoorová verzia Scoutline alebo dynamické Monte Carlo. Výrazne sa rozšírila aj bezpečnostná a komfortná výbava. Škoda Fabia bola napríklad prvýkrát vybavená systémom Front Assist, adaptívnym tempomatom či systémom monitorujúcim únavu vodiča. Už tak skvelú ponuku výbavy rozšírila ešte v roku 2018 ďalšia modernizácia, ktorá priniesla napríklad bezkľúčový prístup KESSY, full LED svetlomety, či monitorovanie mŕtveho uhla. Tretia generácia sa vyrábala do roku 2022.

 

Aktuálna generácia ŠKODY FABIA bola predstavená na jar 2021 ako päťdverový hatchback postavený na platforme MQB A0. Tu sa už pod dizajn podpísal nový šéfdizajnér automobilky ŠKODA AUTO - Oliver Stefani. Dĺžka štvrtej generácie presahuje 4,1 metra a batožinový priestor sa medzigeneračne zväčšil až o 50 litrov, na celkových 380 litrov. Vozidlo má špičkovú výbavu, ku ktorej patrí napríklad Travel Assist 2.0, automatické parkovanie, asistenta pre jazdu v pruhoch (Lane Assist), rozpoznávanie dopravných značiek, asistenta zmeny jazdného pruhu (Side Assist), či Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov. Napokon, tento úspešný model s perspektívou si môžete prísť pozrieť a vyskúšať aj do nášho Autosalónu Škoda na Duklianskej ulici 24 v Prešove.  

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.