25 rokov ŠKODY OCTAVIA COMBI

Model ŠKODA OCTAVIA je najpredávanejším modelom českej značky, keď sa ho doteraz predalo cez 7,1 milióna kusov! 2,8 milióna bolo z toho vo verzii Combi, ktorá oslavuje 25 rokov od svojho uvedenia na trh.

 

Necelé dva roky potom, ako automobilka ŠKODA v roku 1996 predstavila úplne nový model ŠKODA OCTAVIA liftback, uzrela svetlo sveta aj populárna verzia combi. Svetovú premiéru novej ŠKODY OCTAVIA COMBI sme zažili na ženevskom autosalóne 3. marca 1998. Áno, teraz je to presne 25 rokov od uvedenia!

 

Prvá generácia predstavená v roku 1998 svojimi rozmermi zostala takmer identická s verziou liftback. Iba výška narástla o 19 milimetrov (na 1448 mm). Pre užívateľov však bolo dôležité, že vzrástol objem batožinového priestoru o dvadsať litrov – na 548 litrov. Auto si udržalo elegantný, robustný a bezpečný charakter, ocenený aj štyrmi hviezdami Euro NCAP. Evolúcia prišla v septembri 2000 a priniesla úpravu prednej časti i reflektorov. Nárazník sa trochu zaguľatil a dostal čistú optiku. Konštruktéri spevnili B-stĺpiky a vystužili motorový priestor. Autá sa zdvihli vďaka montáži modifikovanej zadnej nápravy. Prvá verzia ŠKODY OCTAVIA COMBI sa vyrábala až do novembra 2010 a vyrobilo sa vyše 470 tisíc kusov.

 

Šesť rokov potom, ako sa v Ženeve uviedla prvá generácia combi, sa na rovnakom mieste svetu predstavila druhá generácia modelu ŠKODA OCTAVIA. Oproti predošlej generácii sa líšila motormi, modernejšou technikou a robustnejšou karosériou. Mohutná maska chladiča dostala lichobežníkový tvar a nárazník viac splýval s karosériou. Do spätných zrkadiel pribudli smerovky a zase o niečo masívnejšie boli aj B-stĺpiky. Dôležité je však povedať, že ešte v tom istom roku (2004) prišla aj verzia Combi s objemom batožinového priestoru 580 litrov (1 620 pri sklopených zadných sedačkách). Navyše uvedené bolo aj combi s pohonom všetkých kolies – ŠKODA OCTAVIA COMBI 4×4. O rok neskôr potom model OCTAVIA rozšírili v oboch karosárskych verziách aj o športovú verziu Octavia RS. O tri roky neskôr, teda v roku 2007 potom prišla premiéra combi vo verzii Scout. Tá mala oplastované nárazníkmi, bočné lišty, nástavce prahov a spodné kryty. Zvyšujúca sa popularita modelu combi potvrdila aj skutočnosť, že druhej generácie ŠKODY OCTAVIA COMBI vyrobilo 900 tisíc.

 

Tretia generácia obľúbenej praktickej verzie combi sa predstavila v Mladej Boleslavi 11. decembra 2012 a o šesť dní bola spustená jej výroba. Táto generácia bola dielom dizajnéra Jozefa Kabana. Vozidlo dostalo novú koncernovú platformu MQB A, prevládali konzervatívne hranaté tvary odolné módnym trendom. Oproti svojim predchodcom sa znova zvýšil základný objem batožinového priestoru pri liftbacku na 590 litrov, pri kombi na 610 litrov. Tretie generácia bola modernizovaná v januári 2017, keď novinkou boli predovšetkým delené predné svetlomety, ktoré mohli mať technológiu LED. Nová bola aj prediktívna ochrana chodcov. Zväčšil sa rozchod zadných kolies, čo malo za následok nielen optické zväčšenie, ale aj zlepšenie jazdných vlastností.

 

Nateraz poslednou, štvrtou generáciou je tá z roku 2019. Tá stojí na inovovanej platforme MQB, ktorej hlavnou vlastnosťou je možnosť jednoduchšej elektrifikácie. Práve vďaka tomu je ŠKODA OCTAVIA IV vôbec prvýkrát k dispozícii ako mild hybrid a plug-in hybrid. Mimochodom, pri tejto generácii prišla verzia combi na rod dokonca skôr, ako liftback. Aj na štvrtej generácii mal podiel Jozef Kabaň, ktorý však v priebehu vývoja z automobilky odišiel a dielo dokončil jeho nástupca Oliver Stefani. Z ohľadom na nastupujúcu digitalizáciu bol prerobený aj nový interiér vozidla.

 

Apropo, nezabudnime na históriu a pripomeňme si aj predošlú generáciu Octavií. Tá sa začala vyrábať v roku 1959 a o rok neskôr, v roku 1960 predstavila predlženú verziu Combi. Rýchlo si získala popularitu a uspela aj v zahraničí. Vozidlo dostalo novú prístrojovú dosku, prednú nápravu novo odpruženú vinutými pružinami. Na zadnej náprave však ostali listové perá. Na svoju dobu však malo vozidlo špičkové jazdné vlastnosti za ktoré mohlo hlavne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Priestranný interiér a ploché dno batožinového priestoru ponúkalo 690 až 1 050 litrov na náklad. Auto sa vyrábalo do roku 1971. Na dlhé roky bolo toto combi jediné. Niekoľko prototypov následne neprešlo do výroby a prvým potomkom verzie combi bol až model Forman zo záveru 80-tych rokov.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.