130 rokov na 500 metroch

Každoročná výstava Rétromobile v Paríži 2025 predstavila v aktuálnom ročníku 130 rokov histórie českej automobilky. To všetko vtesnané na ploche 500 metrov štvorcových.

 

Aj keď ležíme na rovnakej rovnobežke, tak predsa len do Paríža to z Prešova chvíľu trvá. Kto to nestihol tento rok, tak mu aspoň takto priblížime svet nádhernej klasiky historických automobilov a motocyklov, ktorý sa každoročne koná na výstavisku Expo Porte de Versailles.

 

Mladoboleslavská automobilka oslavuje tento rok 130 rokov a pri tej príležitosti predstavila francúzskej (a nielen) verejnosti krátky prierez svojou históriou. Na ozaj štedrom priestore 500 štvorcových metrov sa návštevníci mohli zoznámiť s celkovo šestnástimi exponátmi. Väčšinu z nich si teraz pripomeňme spoločne.

 

Začneme pekne po poriadku, pri jednostopových vozidlách. Značku na výstave reprezentovala replika bicykla L&K Slavia z roku 1897, ktorú sprevádzali dva motocykle - jednovalcový L&K BZ z roku 1903 (na snímke) a dvojvalcový pretekársky stroj L&K CCR z roku 1905.

 

Ale poďme na štyri kolesá. Model L&K Voiturette A znamenal pre značku vstup na štyri kolesá a v Mladej Boleslavi zahájil výrobu automobilov trvajúcu až doteraz. Dvojmiestny automobil z roku 1905 bol vybavený dvojvalcovým motorom s výkonom 7 koní, ktorý mu umožňoval dosiahnuť maximálnu rýchlosť 40 km/h.

 

Artefaktom spojenia automobilky Laurin & Klement s plzenským koncernom Škoda je model 110, ktorý sa vyrábal v rokoch 1925 až 1929. Zákazníkom sa dokázal prispôsobiť mnohými karosárskymi verziami, od limuzíny až po nákladný automobil.

 

Ďalší exponát je Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934, ktorá je dodnes obdivovaná pre svoju eleganciu. Tento exemplár unikátneho pretekárskeho vozidla získalo Múzeum Škoda do svojej zbierky len nedávno.

 

Škoda Rapid OHV sa na výstave pýšila neodolateľnou prúdnicovou karosériou. Vďaka kombinácii aerodynamiky a motora s výkonom 42 koní dokázal automobil dosiahnuť rýchlosť 110 km/h.!

 

Výstavnú časť z druhej polovice 20. storočia otvorila Škoda 1201 v praktickom karosárskom prevedení STW (Station Wagon). Vystavená bola vo farbách služobného vozidla z roku 1958.

 

Kabriolet - elegantná krásavica a ozdoba československých ciest na prelome 60. a 70. rokov minulého storočia. To bola Škoda Felicia, ktorú na výstave reprezentoval krásny zelený exemplár z roku 1961.

 

Jedinečnosť značky prezentoval napríklad športový automobil 110 Super Sport z roku 1971. V roku 1981 prešiel pre účely filmovania unikátnou prestavbou do súčasnej podoby, známej ako („Upír“) Ferat. Schopnosť prispôsobiť sa zasa prezentoval na mieru vyrobený automobil Trekka určený pre novozélandský trh.

 

Samozrejme, že ŠKODA nezabúda ani na svoje športové úspechy. V roku 1999 sa na štart slávnej Rallye Monte Carlo postavil nový model Octavia WRC, ktorý mal zdolať najlepších v novej najvyššej kategórii WRC. Súťažný špeciál disponoval špičkovou technikou a jeho plagáty sa stali ozdobou mnohých detských izieb. Táto ikona tímu Škoda Motorsport na výstave nemohla chýbať.

 

Škoda je spájaná aj s inými športmi. Podporuje nielen hokej, ale roky už aj Tour de France. Tým sa vracia symbolicky ku koreňom, keďže jej zakladatelia stavali bicykle. V domovine slávnych cyklistických pretekov bolo preto vystavené aj prvé riaditeľské vozidlo Škoda Superb z roku 2004.

 

Koncept Škoda Yeti Xtreme z roku 2014 je zasa tuningové showcar, ktoré predstavilo kompaktné SUV s rely ambíciami. Široká karoséria bola doplnená 17-palcovými kolesami s terénnymi pneumatikami.

 

Chýbať nemohla pochopiteľne ani vzorka súčasnej produkcie automobilky ŠKODA. Tú na  na výstave Rétromobile Paríž 2025 reprezentovali dva aktuálne elektromobily Škoda Enyaq a Škoda Elroq. Druhý menovaný model predviedol svoju univerzálnosť špeciálnou prestavbou na kaviarenský automobil.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.