Vírus ustupuje, aj ŠKODA sa pomaly vracia sa do normálu. Od 6.mája sa aj na Slovensku otvorili, za podmienok dodržiavania bezpečnostných a hygienických pravidiel, múzeá a galérie. V Čechách rovnaký krok urobili o pár dní neskôr a tak už aj v Mladej Boleslavi je od 11.mája možné navštíviť ŠKODA Muzeum, respektíve rodný dom Ferdinanda Porsche na predmestí Liberca vo Vratislaviciach. A pretože automobilka ŠKODA AUTO oslavuje 125 rokov od svojho založenia, má si čo pripomínať a predvádzať. My síce zatiaľ do Čiech, kvôli karanténe, ešte niekoľko dní nebudeme môcť, no časť bohatej histórie si môžeme pripomenúť aspoň takto. Prípadne vás navnadíme na zaujímavý letný výlet.
Dnes sa na históriu značky ŠKODA pozrieme cez jej nezabudnuteľné športové úspechy. A keďže všetko to začalo na dvoch kolesách, aj my dnes začneme úspechom Narcisa Podsedníčka, ktorý v roku 1901 absolvoval najrýchlejšie zo všetkých (s motocyklom Laurin & Klement) náročné diaľkové preteky Paríž – Cáchy – Hannover – Berlín. Do cieľa však došiel už ráno o tretej, keď to nikto nečakal a jeho čas nepotvrdili oficiálne. Podsedníček si síce dal potvrdiť svoj príchod strážnikom, ktorého stretol, ale to mu usporiadatelia neuznali.
O štyri roky neskôr bol motocykel Laurin & Klement už víťazom v neoficiálnych majstrovstvách sveta vo Francúzsku! Václav Vondřich prešiel vzdialenosť 270 kilometrov jednoznačne prvý. To však stále bolo na dvoch kolesách. Preto sa posuňme trochu ďalej a presedlajme na štyri kolesá.
Prvý výrazný zápis do histórie urobil automobil Laurin & Klement v decembri 1908 na prvom svetovom autodróme v Brooklands, na predmestí Londýna. Mladoboleslavský špeciál typu FCS sa pokúsil prekonať svetový rýchlostný rekord v kategórii štvorvalcov s vŕtaním do 86 mm. Najprv za volant sadol Saša Kolowrat, ktorému namerali priemer 112 km/h. To však na rekord nestačilo a druhý pokus absolvoval konštruktér Otto Hieronimus. Ten dosiahol priemernú rýchlosť 118,72 km/h, a rekord bol na svete!
Začiatkom 20.storočia bola azda najnáročnejšou automobilovou súťažou Alpská jazda, ktorú od roku 1910 organizoval Autoklub z Viedne. Značka Laurin & Klement vyhrala všetkých päť predvojnových ročníkov! Najstaršou a najprestížnejšou automobilovou súťažou je však Rallye Monte Carlo. Tá sa jazdí od roku 1911 až doteraz. Prvýkrát sa značka ŠKODA zaskvela v tejto prestížnej súťaži už v ročníku 1936, kedy posádka Jiří Pohl a Jaroslav Hausman na ŠKODE POPULAR SPORT zvládli náročnú trasu z Atén cez Soluň, Belehrad, Budapešsť Viedeň, Štrasburg a Avignon až do Monaka na druhom mieste v triede do 1500 cc.
Modelová rada ŠKODA OCTAVIA patrí jednoznačne k najúspešnejším a nemôžeme zabudnúť na jej úspechy zo 60-rokov minulého storočia na Rallye Monte Carlo. Automobilka poskytla model ŠKODA OCTAVIA TS 1200 talentovanej fínskej posádke Eske Keinänenovi a Rainerovi Eklundovi, ktorí sa odvďačili víťazstvom v triede do 1300 cc a šiestym miestom v absolútnom poradí! O rok neskôr si to Keinänen zopakoval, a v roku 1963 pridal víťazstvo v triede aj Nór Edward Gjolberg.
Novodobá história značky ŠKODA na slávnej súťaži v Monte Carle odštartovala v polovici 90-tych rokov nasadením hatchbacku ŠKODA FAVORIT 136 L. Posádka Pavel Sibera a Petr Gross s týmto vozidlom zvíťazili hneď v štyroch ročníkoch po sebe (1991-94) v triede A5 a v sezóne 1994 vyjazdili aj titul v kategórii FIA F2. Skúsená česká posádka sa radovala z víťazstva v triede A6 na Monte Carle ešte v roku 1996, kedy už štartovala so ŠKODOU FELICIA Kit Car. Na prelome tisícročí prišla ŠKODA OCTAVIA WRC a tri sezóny v nej odjazdil aj nemecký šampión Armin Schwarz. Jeho najvýznamnejším výsledkom je tretie miesto v absolútnom poradí na Rally Safari v Keni!
Zabudnúť však nemôžeme ani na okruhové výsledky. V roku 1964 debutovala ŠKODA 1000 MB s motorom vzadu a samonosnou karosériou. Na tomto základe potom bola postavená legendárne ŠKODA 130 RS, ktorú prezývali aj Porsche východu. Okruhová verzia 130 RS dosahovala až 220 km/h a už vo svojej prvej sezóne 1975 dominovala absolútnym hetrikom v Pohári mieru a priateľstva, ktorý sa jazdil pre krajiny takzvaného Východného bloku. Od roku 1976 ŠKODA 130 RS jazdila aj automobilové súťaže (rely), keď dokázala hneď v nadchádzajúcej rely v Monaku dominovať v sezóne 1977 (prvé miesto posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka, a druhé miesto Miloslav Zapadlo a Jiří Motal). Ale vráťme sa na okruhy, kde v roku 1981 ovládli 130-ky Majstrovstva Európy na okruhoch. Okruhová ŠKODA 130 RS mala 142 koní (105 kW) a jazdili na nej Vojtěch, Enge, Bervid, ktorých neskôr doplnili aj Michl, Vaníček, Martinovský, Fešárek a Sivík.
Najslávnejšiu etapu histórie značky ŠKODA v automobilovom športe začal písať model ŠKODA FABIA. Tá prišla najprv vo verzii WRC. Od roku 2009 však s verziou ŠKODA FABIA Super 2000 4x4 získala množstvo národných aj medzinárodných titulov. V rokoch 2012-2014 vyjazdili Juho Häninen, Jan Kopecký a Esapekka Lappi európske tituly, a následne po vstupe do WRC2 začala ŠKODA dominovať aj tejto kategórii, kde získala posledné tituly pre značky aj posádky. Naposledy v sezóne 2019 Kalle Rovanpära, ktorý sa stal najmladším majstrom sveta rely, keď vyhral kategóriu WRC2 PRO na ŠKODA FABII Rally2 evo.