Presne pred sto rokmi bola zaregistrovaná ochranná známka ŠKODA. Ikonický letiaci šíp, nesený pomyselne troma perami, symbolizoval rýchlosť a pokrok. Ako sa odvtedy zmenilo logo na kapotách áut značky ŠKODA?
Naša generácia si už zvykla na rôzne logá a symboly, ktoré charakterizujú konkrétne značky. V bývalom Československu azda niet človeka, ktorý by nepoznal značku ŠKODA a rovnako tak jej pôvodný – dnes sa vraví ikonický – znak. Od rok 1925 ho česká (vtedy československá) automobilka používa na svojich vozidlách. Logo letiaceho šípa s troma perami však vzniklo presne pred sto rokmi a v týchto dňoch (15. decembra) je na deň presne výročie, kedy bolo nové logo ŠKODY zaregistrované patentovým úradom a získalo ochrannú známku.
My už vieme, že pôvodne mladoboleslavská firma, ktorá začínala produkciou bicyklov, používala značku Slávia a v logu na kovovom štítku ho dopĺňalo priezvisko zakladateľov firmy, teda - Laurin & Klement. To pokračovalo aj pri produkcii motocyklov vyrábaných od roku 1899. S nástupom automobilovej produkcie (1905) sa však etablovalo pôsobivé kruhové logo s iniciálami L&K, ktoré po obvode doplnil vavrínový veniec. Ochranná známka ŠKODA s letiacim šípom bola úradne zaregistrovaná (15. decembra 1923) inej spoločnosti, ako mladoboleslavskej automobilke. Išlo o nové logo akciovej spoločnosti Škodove závody v Plzni. Zároveň si podnik nechal patentovo chrániť aj neskôr nevyužitú alternatívu s piatimi perami a integrovaným nápisom Škoda.
Dnes už nevieme povedať, kto bol autorom slávneho loga. Vieme len, že išlo o výsledok verejnej súťaže na ochrannú známku. Prišlo približne tristo návrhov, kde zvíťazil návrh pripomínajúci hlavu indiánskeho náčelníka s čelenkou a perím. Je celkom možné, že išlo o kolektívne dielo, ktoré sa postupne dotváralo. Korekcia z piatich pier na tri súvisela s tým, že nová ochranná známka sa používala na širokom spektre výrobkov a musela byť zreteľná aj po výraznom zmenšení, a tiež v trojrozmernom prevedení výlisku či odliatku. Aj preto nakoniec vypadlo slovného označenia značky. Ikonické logo sa na automobiloch z Mladej Boleslavi začalo objavovať po začlenení automobilky Laurin & Klement do strojárskeho koncernu Škoda (1925).
Po prechode českej automobilky pod krídla nemeckého koncernu Volkswagen v 90-tych rokoch minulého storočia, sa zmenilo aj grafické poňatie loga. Pre firemné účely sa pôvodné modro-biele logo používalo do prelomu rokov 1992 a 1993, no ako emblém na automobiloch až do roku 1995. V decembri 1992 prišla zmena, keď modrú farbu nahradila zelená a v medzikruží sa objavilo označenie ŠKODA AUTO s novým písmom. Súčasťou emblému použitého na automobiloch bol vtedy aj vavrínový veniec, odkazujúci na bohaté športové tradície a historické varianty loga spoločnosti Laurin & Klement.
Na autosalóne v Ženeve sa 3. marca 2011 predstavili novinky v ponuke automobilky ŠKODA AUTO a nový dizajnový jazyk naznačila aj štúdia Vision D. Pochopiteľne, že pri tej príležitosti sa inovovalo aj logo. Zelený odtieň okrídleného šípu sa zmenil na svetlejší - nazvaný Škoda Green. Lemoval ho jemnejší chrómovaný (predtým čierny) kruh. Logo aj vďaka využitiu 3D prvku pôsobilo výrazne plastickejšie. Už v utorok 1. marca 2011 prebehla v celom materskom závode v Mladej Boleslavi výmena starého loga za nové, pobočky v Kvasinách a Vrchlabí nasledovali hneď ďalší deň. Na vozidlách, na ich kolesách, prednej maske aj volante, sa nové logo začalo používať od roku 2012.
O sedem rokov neskôr sa začal používať aj osobitne poňatý slovný nápis ŠKODA, ktorý sa presadzoval napríklad na zadnej časti vozidiel. Ten sa v lete 2022 stal hlavným komunikačným nástrojom. Aby nápis získal na výraze, dostal novú podobu s integrovaným háčikom, navyše pracuje so symetriou a kombináciou oblín a hrán. Typický háčik v úvodnom písmene „eš“ je integrovaný a splýva so symetriou loga. Menej zásadnou zmenou prešiel symbol okrídleného šípu. Logo sa dočkalo zjednodušenia. Je teraz vykreslené v plochej podobe a automobilka s ním môže výraznejšie pracovať s farbami. Dvojrozmerná verzia vyzerá pôsobivejšie najmä na mobilných zariadeniach a umožňuje flexibilnú integráciu do rôznych formátov, ide o reakciu na posun k ešte väčšej digitalizácii komunikácie. Súčasťou novej identity sú aj dva nové odtiene zelenej, smaragdová a elektrická zelená. Zachovávajú prepojenie s históriou, zároveň prinášajú osvieženie a viac odkazujú na elektromobilitu ako základný pilier budúcnosti značky.