Ďalšia ikona značky ŠKODA prepracovaná v štýle súčasného moderného jazyka Modern Solid. Tentoraz si dizajnéri vychutnali jedinečnosť kupé ŠKODA 1000 MBX, vyrábaného v 60-tych rokoch minulého storočia.
Elegantná ŠKODA 1000 MBX bola odvodená od sedanu 1000 MB, ktorý sa začala vyrábať v roku 1964. Auto bolo prvým vozidlom značky ŠKODA so samonosnou karosériou a zároveň s revolučným blokom motora vyrábaným tlakovým liatím hliníka. Prevedenie s dvojdverovou karosériou tudor, bezrámovými dverami a bez stredového stĺpika karosérie sa do výroby dostalo v roku 1966, ako 1000 MBX. Malo motor s objemom 988 ccm a výkonom 42 koní. V roku 1968 prišla silnejšia verzia 1100 MBX s motorom s objemom 1107 ccm a výkonom 52 koní. Už o rok neskôr však automobilka výrobu týchto vozidiel ukončila. A pretože vznikali v počte iba niekoľkých kusov denne, celkom ich vzniklo len 2 517. Výkonnejšie prevedenie 1100 MBX bolo v menšine a ide preto o jeden z najvzácnejších sériových modelov značky. A práve to sa stalo predobrazom mladých dizajnérov pracujúcich pre ŠKODA AUTO. Exteriérového dizajnéra Antti Mikaela Savia z Fínska a Čecha Dávida Stingla.
„Naše poňatie je síce celkovo športovejšie, ale stále má priateľský vzhľad. Moderné športové autá bývajú často až príliš agresívne. Vozidlá zo 60. a 70. rokov pritom pôsobili elegantne, niekedy až roztomilo. A to som chcel zachovať,“ vraví Antti Savio, ktorý pracoval na exteriéri tohto dizajnového cvičenia. „Chceli sme zachovať podstatu auta. Práve to, čo predstavovalo vo svojej dobe. Nebolo to žiadne športové náčinie, išlo o elegantné auto pre aktívnejší život,“ dodáva David Stingl, ktorý navrhoval hlavne interiér.
Keď si pozornejšie bude všímať linky transformovanej vízie budúcnosti zistíte, že vlastne nejde o žiadne retro. Vonkajší dizajn stále využíva určité odkazy na pôvodný model. K nim patrí napríklad vyvýšená pozícia svetlometov nad kapotou alebo lomenie bokov zhruba v polovici ich výšky. Originálne je, rovnako ako u pôvodného vozidla, aj poňatie zadného stĺpika karosérie. Ani koncept nemá klasické zadné okno, čo prináša viac miesta pre batožinu a zároveň dodáva vozidlu športovejší a kompaktnejší vzhľad.
Mladí dizajnéri pracovali na svojej vízii konceptu ikony v jazyku Modern Solid približne mesiac. Vždy v duchu zachovania súčasnej filozofie značky ŠKODA. Ako sa im to podarilo skúste posúdiť sami.